مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی

مقدمه

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR (Corporate Social Responsibility موضوع حساس و توجه‌برانگیزی در سال‌های اخیر بوده است. سازمان‌های سرآمد به عنوان سازمان‌های پاسخگو، برای شفاف‌سازی عملکردشان در برابر ذینفعان خود و ایفای تعهدات‌شان در حوزه مسئولیت اجتماعی، ارزش‌های خویش را ابراز می‌دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که این تعهدات در سراسر سازمان جاری شوند.  به این ترتیب، مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای آنان مزایای دوجانبه‌ای خواهد داشت؛ به طوری که هم سازمان از رویکرد اخلاقی‌تر و منسجم‌تری نفع می‌برد و هم جامعه و طرف‌های ذینفع، نظر و برداشت بهتری از عملکرد و نقاط قوت سازمان خواهند داشت.

مفهوم  " مسئولیت اجتماعی شرکت ها" در زمره مفاهیم اخلاق کسب و کار مطرح است و به نقشی که شرکت ها درحوزه اجتماعی برعهده دارند مربوط می‌شود.

بنگاه‌ها و سازمان‌ها برای اینکه در کسب‌وکار خود موفق باشند باید مسئولیت خود را در قبال جامعه و تمام کسانی که تحت تأثیر فعالیت‌های سازمان قرار می‌گیرند رعایت کنند.

سازمان‌های سرآمد به عنوان سازمان‌هایی پاسخگو، برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان خود در قبال عملکردشان، روشی بسیار اخلاقی در پیش می‌گیرند. این سازمان‌ها حساسیت و توجهی ویژه به پاسخگویی اجتماعی و حفظ ثبات زیست‌بوم سازمان در حال و آینده دارند و این دیدگاه را ترویج می‌کنند. مسئولیت اجتماعی در ارزش‌های سازمان‌ها بیان شده است. آنها از طریق مراوده باز با ذینفعان، انتظارات و مقررات محلی و جهانی را درک و رعایت کرده و از آن فراتر می‌روند.

مسئولیت اجتماعی سازمان به عنوان مسئولیت شرکت در قبال جامعه، افراد انسانی و محیطی است که سازمان در آن فعال است و این مسئولیت از ملاحظات اقتصادی فراتر می رود. در واقع مسئولیت اجتماعی سازمان، فعالیت‌هایی است که پیش برنده منفعت اجتماعی بوده  و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون لازم می‌دارد.

شرکتها همانند اعضای جامعه و شهروندان به این درک رسیده اند که آن‌ها توسط جامعه به وجود می‌آیند و قوانین خود را از جامعه ای میگیرند که در آن فعالیت میکنند. آن‌ها باید نقش، محدوده و هدفشان را در کنار درک کامل تأثیرات و مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی انجام دهند.

یک شرکت، زمانی به تعهد اجتماعی خود عمل می‌کند که به مسئولیت‌های قانونی و اقتصادی خود عمل کند و نه بیشتر. به عبارت دیگر، شرکت به حداقل مسئولیتی که قانون از او خواسته است، عمل می‌کند. چنانچه شرکتی، هدف اجتماعی را ترغیب کند، تنها به‌منظور رسیدن به اهداف اقتصادی خود است و نه چیز دیگر. مسئولیت اجتماعی با ورود خود، یک چارچوب حاکمیت اخلاقی را اضافه می‌کند که براساس آن، شرکت‌ها به فعالیت‌هایی اقدام می‌کنند که وضع جامعه را بهتر کرده و از انجام کارهایی که باعث بدتر شدن وضعیت جامعه می‌شود نیز پرهیز ‌کنند. پاسخگویی اجتماعی اشاره به توان و ظرفیت شرکت در جهت عمل و اقدام نسبت به خواسته‌ها و انتظارات جامعه دارد.

تعریف و زیر مجموعه ها

جهان جای بزرگی است که ما انسان‌ها، حیوانات و سایر جانداران و گیاهان و همه آنچه بشر تولید کرده را در خود جای داده است. اینکه هریک از ما تنها به منظور رفع نیازهای خود گام برداریم نه تنها به نابودی جهان می‌انجامد، بلکه امکان زیست و فعالیت همه را دشوارتر خواهد کرد.

از اواخر دهه 90 میلادی بسیاری از سازمان‌ها به توسعه پایدار رو آوردند و سعی کردند خط مشی سازمان را به سمتی سوق دهند که ضمن حفظ منافع ذی‌نفعان، حداقل زیان‌ها به دیگران وارد آید.

مسئولیت اجتماعی به سه بخش فعالیت‌های محیطی، خیرخواهانه و اخلاقی تقسیم می‌شود. مسئولیت‌های محیطی دربرگیرنده وظیفه انسانی در قبال منابع طبیعی و محیط زیست است. استفاده از مواد زیست تخریب پذیر و عدم استفاده از کربن جوهری نمونه‌های بارزی از این دسته است.

در دسته فعالیت‌های خیرخواهانه، باید از ارائه خدمات و رفع معضلات اجتماعی نام برد. همچنین می‌توان به حمایت از کودکان خیابانی، به کارگیری معلولان و توانیابان در تولید و در کارخانجات و به کار گماردن آنها در مشاغلی که از عده انجامش بر‌می‌آیند، اشاره کرد. اختصاص بخشی از بودجه برای درمان بیماران خاص می‌تواند از دیگر بخش‌های فعالیت در این زمینه باشد.

فعالیت‌های بخش اخلاقی شامل پرداخت درآمد بیشتر از پاداش به کارکنان، ایجاد فرصتی برای اشتغال بیکاران و اجتناب از کارکردن با شرکت‌های دارای سابقه صنفی است.

در رعایت مسئولیت‌های اجتماعی، لازم است به جنبه‌های مختلف امر توجه کرد. برای مثال، محافظت از آب و انرژی، تعمیر جاده‌ها، ایجاد مراقبتهای بهداشتی برای کارگران، کاهش هزینه‌های کسب و کار و هرآنچه افزایش همکاری و مشارکت کارکنان را به دنبال داشته باشد، همگی در زمره مسئولیت‌های اجتماعی است.

تعریف‌های دیگری که از مسئولیت اجتماعی وجود دارد آن را به چهار زمینه تقسیم می‌کند:

کارخانجات و صنایع معمولا فعالیت‌های خود را به بخش‌هایی همچون انرژی و منابع، فعالیت‌های اجتماعی، علمی و آموزشی، تولید و مهندسی، مسائل آلاینده‌های محیطی، ورزشی، خدمات رفاهی و حمایتی، برگزاری بازارچه خیریه به نفع گروه‌های مختلف مددجو و خرید از زنان سرپرست خانوار تقسیم می‌کنند. برای بررسی جزئی تر فعالیت‌های بخشی صنعتی به طور خلاصه می‌توان به جدول زیر اشاره کرد:

 

سرفصل‌های مسئولیت اجتماعی

انرژی و منابع

کاهش مصرف برق

کاهش مصرف گاز

کاهش آب مصرفی

کاهش هوای فشرده

کاهش کاغذ مصرفی

فعالیت‌های اجتماعی

کمک به آسیب دیدگان بلایای طبیعی و سوانح طبیعی

افزایش رضایت مشتریان

علمی و آموزشی

ساخت مدرسه

تجهیز کلاسهای درس (وسایل سرمایشی و گرمایشی، افزایش امنیت کلاس، تهیه وسایل کمک آموزشی)

حمایت از پایان نامه دکترا و ارشد

انجام پروژه‌های اینترن شیپ (کارآموزی)

اهدای تجهیزات به دانشگاهها و مراکز علمی

مهندسی و تولید

اصلاح قطعات

ارتقای کیفیت محصول موجود

آلاینده‌ها

ایجاد تصفیه خانه صنعتی

تصفیه بهداشتی فاضلاب

استفاده از آب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز

دفع اصولی ضایعات و پسماندها

بازیافت پسماندها

بازیافت ضایعات

ورزشی

حمایت از تیم‌های ورزشی

حمایت از ورزشکاران داخل مجموعه یا راه اندازی تیم ورزشی

خدمات حمایتی و رفاهی

اجرای بیمه تکمیلی

پاداش اضافه بر کارکرد

اهدای هدایا و اعطای تسهیلات

حمایت از مددجویان

برگزاری جشنواره‌های خیریه

خرید از تولید کننده‌هایی که زنان سرپرست خانوار در آنها فعالیت دارند

خرید محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار

 

زمینه فعالیت اقتصادی

بانک‌ها معمولا مسئولیت اجتماعی خود را با زمینه‌های محدودتری تعریف می‌کنند. به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی در جامعه، میتوانند با فراهم کردن زمینه‌های رشد تولید و اشتغال، موجب بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی جامعه شوند. نکته لازم به ذکر اینست که مسئولیت اجتماعی نافی سود سازمان نیست، بلکه سازمان علاوه بر اهداف خود باید به گونه ای عمل کند که منافع بلندمدت بنگاه و جامعه را به طور همزمان در پی داشته باشد. از جمله فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی که در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی صورت می‌گیرد می‌توان به فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، برگزاری نشست‌های ادبی و فرهنگی، مشارکت در جشنواره‌ها، همکاری با سازمان‌های مردم نهاد، تخصیص امکانات به زنان بد سرپرست و بی سرپرست در جهت راه اندازی کسب و کار، کنترل مصرف انرژی بیرون و درون سازمان اشاره کرد.

عمده این سرفصل‌ها عبارتند از: مسائل آموزشی، مسائل بهداشتی و سلامت، مسایل فرهنگی، حفظ محیط زیست.

صندوق کارآفرینی امید

هیچ کشوری بدون شهروندانی که به خودباوری در مورد توانایی های خود رسیده باشند، در مسیر توسعه قرار نمی گیرد. مطالعه تاریخ کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تنها ملاک پیشرفت یک کشور رشد اقتصادی آن نیست بلکه کاهش فقر، کم کردن فاصله طبقاتی و افزایش روحیه تولیدکنندگی به جای مصرف زدگی و اتکا به نیروی انسانی به جای منابع مادی، ویژگی بارز کشورهای موفق است.

با تکیه بر چنین بنیادهای نظری دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن، به دنبال فرهنگ سازی برای تولید و اشتغال و توانمند کردن شهروندان به جای کمک های مالی کوتاه مدت به آنها بوده است. فرهنگی که باعث شود شهروندان به تسهیلات دولتی نه به عنوان مسکنی بر دردهای خود، که به عنوان کمکی برای رشد و پیشرفت شخصی و ملی بنگرند؛ چرا که نداشتن شغل و درآمد، علاوه بر آسیب‌های اجتماعی فراوانی که در یک جامعه ایجاد می‌کند، در درجه نخست موجب مخدوش شدن شخصیت انسانی فرد و احساس سرباری برای اجتماع می شود.

در عوض ایجاد اشتغال و وارد کردن زنان و مردان به چرخه تولید باعث ایجاد روحیه قدرتمند و بالنده برای اقشار مختلف جامعه و تربیت سالم نسل بعدی خواهد شد.

صندوق کارآفرینی امید به نمایندگی از دولت تدبیر و امید با تغییر رسالت خود از ارایه وام برای درمان کوتاه مدت مشکلات افراد کم بضاعت، قدم در راه دشوار تربیت شهرواندان مولد گذاشت که بخشی از حرکت چرخ اقتصاد کشور را برعهده گرفتند و صندوق کارآفرینی امید، به عنوان نهادی که بر مساله کارآفرینی متمرکز بوده است، توانسته بازوی اجرایی دولت در این امر مهم باشد و با حمایت از ایده ‌های بدیع مردم، تقویت مزیت نسبی روستاهای مختلف و برچیدن بیکاری از روستاهای کشور، همچنین وارد کردن زنان به چرخه اقتصاد و کسب و کارهای خرد، نقشی مهم در پیشبرد اهداف دولت داشته باشد. در این راستا صندوق کارآفرینی امید پیشبرد اهداف خود در روستاها را مبتنی بر سه مدل حمایتی "روستای بدون بیکار"، "هر روستا-یک محصول" و "صندوق های خرد محلی" پایه ریزی کرد.

از جمله اهداف صندوق در اجرای این طرح ها عبارتند از:

- توانمندسازی روستائیان و تاکید بر خودباوری

- تقویت زیرساخت ها با هدف افزایش تولید و ریشه کنی بیکاری در روستاها

- ایجاد یک ساختار حمایتی انعطاف پذیر بر اساس فرهنگ محلی

- ایجاد روحیه مسئولیت پذیری و ترویج مشارکت اجتماعی در توسعه

- آموزش کاربردی افراد با هدف تولید بازار محور

- توسعه مزیت های رقابتی و تولیدی محصولات و خدمات روستایی

- افزایش درآمد روستائیان و ایجاد زمینه برای افزایش ماندگاری روستائیان

- افزایش مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها

- بهره برداری از اکوسیستم طبیعی با محوریت توسعه کسب و کارهای روستایی

- ریشه کنی بیکاری در مناطق روستائی

- دسترسی آسان به منابع مالی در مناطق روستایی

- توسعه فرهنگ کارآفرینی و مشارکت پذیری

این اهداف علاوه بر اهداف سازمانی و رسالت صندوق، در راستای تحقق اهداف والای اجتماعی و با تعاریف مسئولیت اجتماعی نیز همسو هستند.

موفقیت کسب‌وکار به پیشرفت جامعه متصل است و رابطه مستقیمی میان این دو وجود دارد. اگرچه نقش صندوق به‌عنوان یک نهاد حمایتی بالذات بخش‌های وسیعی از مسئولیت اجتماعی را پوشش می‌دهد، ما در جایگاه یک مجموعه حمایتگر کارآفرینان، همواره در توسعه کسب و کار به مسئولیت‌های اجتماعی‌مان توجه داشته‌ایم. ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده همواره مورد تأکید مدیران بوده و در سراسر کشور، در تمام دفاتر کاری و شعب صندوق اهمیت ویژه‌ای داشته است. این امر در اهمیت حفظ سلامت منابع انسانی به طور عام ریشه دارد.
همکاران ما در سراسر کشور در بدترین شرایط آب و هوایی به مناطق دورافتاده مراجعه می‌کنند تا ضمن بازدید از طرح‌های کسب و کار و نیز نظارت بر انجام پروژه، با مسائل کارآفرینان از نزدیک آشنا شوند و گامی برای تسهیل روند ارائه خدمت بردارند. به همین جهت شکل گیری صندوق‌های خرد محلی، راه اندازی نرم افزار پرداخت موبایلی اقساط(کاپ)، طرح‌های فقط یک روزو زرین نشانگر اهمیت سازمان به مشتریانی است که برخی در نقاط صعب العبور زندگی می‌کنند و به سادگی به مراکز شهر دسترسی ندارند.

به باور ما، مسئولیت­‌پذیری اجتماعی یک تعهد است که شامل زمینه‌های زیر می‌شود:

  • تعهد در قبال حفظ محیط زیست
  • تعهد در قبال عدم تبعیض در امور استخدامی
  • تعهد در قبال توجه به تأمین نیازهای کارکنان
  • تعهد در قبال اختصاص منابع مالی در مسیر تامین رفاه عمومی مورد قبول اکثریت جامعه
  • تعهد در قبال نپرداختن به فعالیت­‌های غیراخلاقی
  • تعهد در قبال اصول بنیادین انسانیت و پاسخگویی در قبال آنها

 

آنچه صندوق را از سایر موسسات مالی و اقتصادی متمایز می‌کند رسالت عمده صندوق و اهداف آن است. برخلاف اغلب این موسسات، هدف و فعالیت‌های در صندوق مبتنی بر سودآوری نیست، بلکه کمک به راه اندازی و رونق کسب و کار، توانمندسازی زنان، توسعه روستایی و ارتقای سطح معیشت و زندگی اقشار کمتر برخوردار، حمایت از خیریه‌های اشتغالزا، حمایت از رهایی‌یافتگان مواد مخدر و خانواده‌های زندانیان و ایجاد اشتغال مخصوصا در مناطق مرزی و محروم است. همه این مسایل که از وظایف صندوق هستند در زمره فعالیتهای خیر و عام المنفعه قرار میگیرند.

ضمن اینکه وام‌ها و تسهیلات ارائه شده صندوق عمدتا دارای کارمزد 4% هستند و در بسیاری از موارد (در مناطق مرزی و استان‌های محروم و نقاط دورافتاده) وام‌ها به صورت قرض الحسنه و با کارمزد صفر درصد پرداخت می‌شوند.

منشور مسئولیت اجتماعی

از آنجا که مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که یک سازمان میبایست در جهت حفظ و مراقبت از آنها و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد و با توجه به اهمیت این حوزه، صندوق اقدام به انتشار گزارش عملکرد خود در این زمینه می‌نماید. توجه به ذی‌نفعان کل گروه‌ها، بررسی و درک نیازها و انتظارات آنها و همچنین پاسخگویی معقول و متناسب به این نیازها، یکی از محورهای اصلی فعالیت صندوق در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی است.

رضایت عموم ذی‌نفعان

در جهان پر رقابت امروز، تلاش برای خوش‌نامی، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفی و کمّی در بنگاه حمایتی ای همچون صندوق کارآفرینی امید در گرو توجه به نیازهای متنوع و متفاوتی است که گروه‌های مختلف مخاطبان و ذی‌نفعان در فضای پیرامونی طرح می‌کنند. هرچند رضایت مشتریان و کارکنان می‌تواند در توسعه کسب و کار و رشد اقتصادی یک بنگاه، تاثیرات روشن و آشکاری داشته باشد اما افزایش رضایت عموم ذی‌نفعان و نه فقط بخشی از آنها، و ایفای مسئولیت‌های متنوع اجتماعی، از جمله فعالیت‌های صندوق کارآفرینی است.

همکاران ما در صندوق همچون بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های معتبر به انجام مسئولیت‌های اجتماعی فردی و سازمانی خود در قبال رعایت قوانین و اصول متعارف اجتماعی متعهد هستند.

نمونه‌ مزایای مستقیم ناشی از مسئولیت اجتماعی برای یک شرکت شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش ارزش تجاری و نشان تجاری
  • دسترسی بیشتر به منابع مالی
  • نیروی کار سالم‌تر و ایمن‌تر
  • مدیریت ریسک و نظارت موثرتر بر امور شرکت
  • کارکنان مشتاق
  • وفاداری مشتری
  • ارتقای اعتماد و اطمینان طرف‌های ذی‌نفع
  • تقویت وجهه عمومی

مدل مفهومی کرول

پرفسور آرچی کرول هرم مسئولیت اجتماعی‌ را در سال ۱۹۹۱ منتشر کرد و از آن زمان این هرم به ابزاری بسیار پرکاربرد تبدیل شده است. او مدعی است که CSR تنها زمانی می‌تواند تبدیل به واقعیت شود که رهبران به جای اینکه رفتار غیراخلاقی یا ضداخلاقی داشته باشند، اخلاقی عمل کنند.

مسئولیت اقتصادی

پایین‌ترین سطح هرم را می‌سازد و مربوط به سودآور بودن کسب وکار است. بخشی از مسئولیت شما در یک شرکت این است که هزینه‌ها را در پایین‌ترین سطح نگه‌دارید و سود را به بیشترین حد برسانید، برای توسعه‌ کسب‌وکار سرمایه‌گذاری کنید و برای صاحبان و سهامداران شرکت‌تان بازگشت سرمایه ‌داشته باشید. اینکه از نظر اقتصادی مسئول باشید معنایش این است که می‌توانید در اجتماع شغل‌های پایدار ایجاد کنید و خدمات و محصولات بی‌ضرر برای جامعه تولید کنید.

همه‌ افرادی که در یک سازمان کار می‌کنند، از رئيس گرفته تا زیردستان می‌توانند با انجام کارشان به بهترین شکل در این مسئولیت سهم داشته باشند و خود را با رویکرد‌های نوآورانه و تازه برای حل مسئله تطبیق دهند.

مسئولیت قانونی

این نیز کاملا روشن است، حداقل الزام یک کسب‌وکار پیروی از قانون است. در بسیاری از کشور‌ها به این معنی است که درباره‌ محصولات و خدماتی که می‌فروشید صادق باشید، ایمنی کارمندان و مشتری‌ها را تأمین کنید، محیط زیست را تخریب نکنید و مالیات خود را پرداخت کنید. حداقل معنی آن این است که سازما‌ن‌تان از پیگرد و جریمه در امان نگه دارید. چرا که بر روی سود و آبروی شما تأثیر منفی می‌گذارد و حتی می‌تواند منجر به تعطیلی کسب‌وکارتان شود.

برای مثال به عنوان یک مدیر می‌توانید با اطمینان از اینکه اعضای تیم‌تان ابزار و لباس مناسب دارند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند، نسبت به سلامتی و رعایت قوانین ایمنی اطمینان حاصل کنید. کارمندان نیز با استفاده از اطلاعات دقیق، به روز و قابل اطمینان می‌توانند از شرکت و مشتری‌هایش مراقبت کنند.

مسئولیت اخلاقی

این بخش از هرم شما را موظف می‌کند که کار درست و منصفانه را انجام دهید حتی اگر قانون چنین چیزی از شما نخواسته باشد. برای انجام این مسئولیت به چشم‌انداز اخلاقی‌ای که کارول معرفی می‌کند نیاز است.

برای مثال شما می‌توانید سازمان‌تان را طوری شکل دهید که مالیات کمی بپردازید یا اصلا مالیات نپردازید، اما وظیفه‌ اخلاقی شما این است که از این کار خودداری کنید، حتی اگر قانون به شما این اجازه را بدهد. یا در مقیاسی کوچکتر برای اعضای تیم‌تان شرایط کار انعطاف‌پذیری ایجاد کنید که آنها بتوانند همراه با کارشان مسئولیت‌های مراقبتی را نیز در نظر بگیرند.

مسئولیت انسان‌ دوستانه

این بالا‌ترین سطح مسئولیت است و از انتظارات فراتر می‌رود. این سطح از شما می‌خواهد یک شهروند خوب و فعال باشید و برای بهبود جهان اطراف‌تان تلاش کنید. مثالی از این نوع رفتار می‌تواند اعضایی از تیم باشند که در هنگام کار در برنامه‌های داوطلبانه شرکت می‌کنند، حاضرند برای ابتکارات جامعه پول خرج کنند، حاضرند مشاوره‌های حرفه‌ای رایگان بدهند یا مانند شرکت یونیلور با فقر جهانی مبارزه کنند.

مزایا

هرم کرول مسئولیت را بر روی مسئولیت می‌سازد و قصد دارد مدلش‌ را به صورت یک کل اعمال کند. معنای این حرف این است که موفقیت در یک یا دو حوزه کافی نیست.

واضح است که عمل کردن به مسئولیت‌های اقتصادی و چشم‌پوشی کردن از مسئولیت‌های اخلاقی، یا برعکس، دیر یا زود سازمان شما را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. مسئولیت‌های اخلاقی و انسان‌ دوستانه دل‌بخواهی‌تر به نظر می‌رسند، اما عمل کردن به آنها می‌تواند نتایج فراوانی به همراه داشته باشد:

  1. اعتبار ایجاد کند. نشان دادن اینکه شما اخلاقی یا انسان‌ دوستانه رفتار می‌کنید، بیان کننده‌ این است که به طور کلی مسئولانه عمل می‌کنید و در نتیجه می‌توانید برای مشتریان اعتماد ایجاد کنید. این کار شما را از رقبایتان متمایز و برند شما را برجسته می‌کند و سودتان را افزایش می‌دهد. در سطح تیمی می‌توانید با داوری منصفانه درباره‌ شکایت مشتریان یا بخش‌های حمایت مالی و رفتار انسانی با کسانی که به شما بدهکار هستند و برای بازپرداخت قرض‌شان مشکل دارند، چهره‌ای اخلاقی از خودتان به نمایش بگذارید.
  2. موجب افزایش پایداری شود. سبز بودن می‌تواند از طریق کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ مواد اولیه، بهبود تولید و زنجیره تأمین، کاهش مالیات تولید دی‌اکسید کربن، منافع مالی مستقیمی برای شما داشته باشد. به عنوان یک مدیر می‌توانید برای اعضای تیم‌تان انتظاراتی را مشخص کنید که با پیروی از آنها پیشرفت دائمی ایجاد کنند و به این انتظارات مانند بخشی از کارشان نگاه کنند و نه چیزی که به کارشان افزوده شده باشد. شما می‌توانید با حمایت از کارمندان خود به آنها کمک کنید باروری‌شان را حفظ و در کارشان رشد کنند.
  3. به جذب و حفظ استعداد‌ها کمک کند. پذیرفتن مسئولیت اجتماعی می‌تواند شما را تبدیل به یک کارفرمای عالی بکند. افراد آرزوی کار کردن با شما را خواهند داشت، زمانی که به تیم‌ شما بپیوندند احساس غرور و هدفمندی می‌کنند و می‌خواهند کارشان را با شما ادامه بدهند. احتمالا از فرصت‌های جذابی که فراتر از وظایف رسمی‌شان وجود دارد، لذت خواهند برد و هنگام صحبت با دوستان و خانواده‌شان درباره‌ شما حرف‌های مثبتی خواهند زد. معنای این اتفاق این است که شما همیشه بهترین کاندیدا‌ها برای شغل‌های مختلف را در اختیار خواهید داشت. تأثیر شما در این حوزه بسیار شدید است چرا که اعضای تیم احساس می‌کنند همان مقدار که برای مدیرشان کار می‌کنند، برای شرکت و جامعه نیز کار می‌کنند.

چالش‌ها

درخواست کارول برای اینکه هم‌زمان به همه‌ مسئولیت‌ها واکنش نشان بدهید بزرگ‌ترین چالش اوست.

برای مثال آیا ممکن است یک قرارداد جدید و سودآور یا فرصت سرمایه‌گذاری با جایگاه اخلاقی شما تعارض داشته باشد؟ از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در مسئولیت اجتماعی بخشی از منابع را به خود اختصاص می‌دهد و ممکن است شما را از فعالیت‌های اصلی‌تان دور کند. یک شرکت بزرگ ممکن است بتواند بودجه‌ای برای این کار اختصاص دهد و حتی تیمی را برای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی منصوب کند، اما یک سازمان کوچک‌تر توان مالی‌اش را ندارد.

بدتر اینکه اگر به سختی اعتبار مسئولیت اجتماعی خود را بهبود بخشید اما نتوانید آن را اجرایی کنید یا مشخص شود که چیزهای پایه‌ای را نادیده گرفته‌اید به سبزشویی متهم خواهید شد. به این معنا که شما واقعیت کثیفی را پشت یک چهر‌‌ه‌ پاک پنهان کرده‌اید و اگر به سبزشویی متهم شوید، اعتبارتان از بین خواهد رفت. برای مثال اگر مشخص شود که کارمندان شما در شرایط بسیار سخت کاری لباس می‌دوزند دیگر مواد کتان ارگانیک شرکت شما هیچ ارزشی نخواهند داشت. یک برنامه‌ تفریحی برای کارمندان هم نمی‌تواند جایگزین دست‌مزد‌ یا شرایط کاری حداقلی شود.

با توجه به اهمیت موضوع وابعاد گسترده آن در حوزه‌های مختلف، و با توجه به نظریات ارائه شده توسط دانشمندان مختلف، مطالعه تطبیقی مسئولیت‌های اجتماعی برای صندوق کارآفرینی امید با الهام از مدل کرول به شرح زیر است:

 

سطح یک: مسئولیت اقتصادی

  •  ارائه تسهیلات موردنیاز به جوانان و صاحبان ایده و کارآفرینان
  • افزایش کارآفرینی در بین مردم و ایجاد امید در نیروی کار جامعه که به هر دلیل برای راه اندازی یا تجهیز و توسعه کارگاه به بودجه نیاز دارند
  • کمک به اقشار کم درآمد و کم برخوردار
  • تعریف و تدوین مدل‌های حمایتی برای پرداخت تسهیلات به مخاطبین

سطح دو: مسئولیت قانونی

  • رعایت قوانین و مقررات عملیات بانکی
  • پیروی از دستورالعمل‌های بانک مرکزی
  • پرهیز از ایجاد هزینه اضافی
  • پرهیز از اعمال تبعیض جنسیتی، مذهبی، قومی و جغرافیایی
  • رعایت بهداشت و ایمنی، عدم آلایندگی محیط زیست
  • به روز رسانی و اصلاح قوانین و شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات برای تسهیل دسترسی مردم به منایع بانکی

سطح سه: مسئولیت اخلاقی

  • التزام به رعایت ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی
  • پایبندی به اصول اخلاقیو هنجارهای اجتماعی، منطبق با انصاف
  • پرداختن به فعالیت‌های مجاز

سطح چهار: مسئولیت انسانی

       - انجام فعالیت‌های انسان دوستانه و فداکارانه و تلاش برای کاستن از مشکلات مردم و بهبود کیفیت زندگی آنها

  • اعطای کمک‌های مالی و معنوی عام المنفعه و خیرخواهانه
  • مشارکت در آگاهی رسانی و افزایش توانمندی اقشار کمتر برخوردار

 

پیشنهادات

به منظور ارتقای هرچه بیشتر نقش صندوق در عرصه مسئولیت اجتماعی، پیشنهاد می‌شود در زمینه‌های مختلف به فعالیت‌های زیر توجه ویژه ای مبذول گردد:

محیط زیست

  1. اعطای تسهیلات رفاهی به محیط بانان یا حمایت از خانواده محیط بانان شهید و زندانی، کمک به پرداخت دیه محیط بانانی که به علت درگیری با قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز در زندان به سر میبرند
  2. انجام طرح‌های آموزش حفظ محیط زیست، جمع آوری زباله، با کمک دانش آموزان و دانشجویان
  3. الزام افراد به ایجاد فضای سبز در محل کار و کارخانه خود
  4. الزام افراد به تفکیک زباله خشک و تر از مبدا

فرهنگ و هنر

  1. همکاری در برگزاری نشست‌های فرهنگی و هنری به منظور بزرگداشت مفاخر ادبی، فرهنگی و هنری
  2. کمک به انتشار نشریات فرهنگی
  3. پیشنهاد روز انجام کار داوطلبانه در ماه و صرف آن در یک موضوع خاص
  4. هماهنگی بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی
  5. حمایت از ساخت و تجهیز سالن‌های تئاتر و سیمنما و حمایت از ساخت فیلم‌های سینمایی
  6. حمایت از ساخت و تجهیز کتابخانه در مناطق محروم و کمتر برخوردار
  7. برگزاری تورهای زیارتی و مذهبی
  8. حمایت از ساخت و تجهیز موزه‌ها، موزه‌های میراث روستایی و ...
  9. حمایت و تلاش برای احیای فرهنگ و آیین سنتی و بومی، بازی‌های محلی، هنرهای سنتی و بومی در حال فراموشی

بهداشت و سلامت

  1. احداث خانه بهداشت در روستاهای دورافتاده و استان‌های محروم و مناطق کمتر برخوردار
  2. اعطای تسهیلات برای ساخت و تجهیز مراکز پزشکی و درمانی، تجهیز رادیولوژی‌ها، آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها، مراکز توانبخشی، کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها، و تجهیز ناوگان حمل بیمار
  3. تامین و ارائه خدمت به معلولان و انجام اقدامات حمایتی برای خانواده‌های آنان

آموزش

  1. کمک به احداث یا تجهیز خوابگا‌ه‌های دانشجویان در استان‌های کمتر برخوردار
  2. اعطای تسهیلات خرید مسکن به اعضای هیات علمی و نخبگان
  3. احداث مدارس یا کمک به تجهیز آنها در مناطق روستایی و مرزی یا مناطق درگیر بلایای طبیعی (کرمانشاه، لرستان، گلستان)
  4. احداث موسسات علمی و آموزشگاه‌ها در استان‌های کمتر برخوردار
  5. برگزاری جشنواره‌های علمی و حمایت از نفرات برتر
  6. همکاری با موسسات بین المللی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی، با مشارکت سازمان‌های بین المللی 
  7. اعطای بورس تحصیلی و حمایت از دانشجویان و دانش آموزان نخبه
  8. حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی