نمایش محتوا نمایش محتوا

 هر روستا یک محصول

 

 

روستا یكی از مهم­ترین پایگاه­های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است، از اینرو تقویت زمینه و توانایی­ های جامعه روستایی می­تواند منجر به پویایی اقتصاد کشور شده و تاثیر مستقیم بر تقویت شاخص­های رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ رشد اشتغال و کاهش فقر در کشور شود. آنچه امروزه بیش از گذشته مورد نیاز است، تغییر سیاست­ های سطح ملی و  منطقه­ای در حمایت از جریان اقتصاد و تولید مولد است و برای این تغییر رویکرد روستا محمل بالقوه و بالفعلی فراهم نموده است. شرایط زیرساختی و اقتصادی روستاهای ایران، ضرورت اتخاذ استراتژی جدیدی برای توسعه اقتصاد روستایی (تولید اشتغال­محور، توانمندساز و مشارکتی و پایدار) برای ورود به مرحله جهش توسعه پایدار را ضروری نموده است، بدون چنین  استراتژی توسعه ای بهره­ برداری بهینه از زیرساخت­ های فعلی امکان پذیر نخواهد بود وتوسعه به معنی واقعی اتفاق نخواهد افتاد.

لذا انتظار می­رود از طریق جلب مشارکت حداکثری وتوانمندسازی افراد در جامعه محلی، امکان ساخت فعالانه آینده جامعه روستایی مبتنی بر درک واقعی ازظرفیت­ها، پتانسیل­ها، مزیت­های رقابت پذیرو پایدار فراهم شود.در همین راستا صندوق کارآفرینی امید تلاش نموده است با الگوی " هر روستا - یک محصول" و با همکاری تمامی دستگاه­های مرتبط ملی، استانی و محلی با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت­پذیری افراد جامعه محلی  به این مهم اهتمام ورزد.

تجربه موفق صندوق در اجرای این الگو در روستاهایی مانند زردویی شهرستان پاوه استان کرمانشاه – تولید نان محلی، فتح کوه شهرستان رودبار استان گیلان – بادام زمینی، سارمران شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی – خیار گلخانه­ای،  پالنگان شهرستان کامیاران استان کردستان – پرورش قزل­آلا، سمقاور شهرستان کمیجان استان مرکزی – منبت­کاری، برندق در شهرستان خلخال استان اردبیل – بادام زمینی، گایکان شهرستان الیگودرز استان لرستان – تولید گل و محصولات گلخانه ای، قلعه ممکا شهرستان بلداجی استان چهار محال و بختیاری – تولید قارچ دگمه ای، گلپورگان شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان – تولید سفال سنتی استان آذربایجان غربی – فرش تکاپ و مجسمه سازی  مافی کندی مشوق تمامی مدیران ستادی و استانی صندوق در توسعه این الگو در روستای هدف­گذاری در سال " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" خواهد بود.