نمایش محتوا
هر روستا یک محصول
روستا یكی از مهمترین پایگاههای تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است، از اینرو تقویت زمینه و توانایی های جامعه روستایی میتواند منجر به پویایی اقتصاد کشور شده و تاثیر مستقیم بر تقویت شاخصهای رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ رشد اشتغال و کاهش فقر در کشور شود. آنچه امروزه بیش از گذشته مورد نیاز است، تغییر سیاست های سطح ملی و منطقهای در حمایت از جریان اقتصاد و تولید مولد است و برای این تغییر رویکرد روستا محمل بالقوه و بالفعلی فراهم نموده است. شرایط زیرساختی و اقتصادی روستاهای ایران، ضرورت اتخاذ استراتژی جدیدی برای توسعه اقتصاد روستایی (تولید اشتغالمحور، توانمندساز و مشارکتی و پایدار) برای ورود به مرحله جهش توسعه پایدار را ضروری نموده است، بدون چنین استراتژی توسعه ای بهره برداری بهینه از زیرساخت های فعلی امکان پذیر نخواهد بود وتوسعه به معنی واقعی اتفاق نخواهد افتاد.
لذا انتظار میرود از طریق جلب مشارکت حداکثری وتوانمندسازی افراد در جامعه محلی، امکان ساخت فعالانه آینده جامعه روستایی مبتنی بر درک واقعی ازظرفیتها، پتانسیلها، مزیتهای رقابت پذیرو پایدار فراهم شود.در همین راستا صندوق کارآفرینی امید تلاش نموده است با الگوی " هر روستا - یک محصول" و با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط ملی، استانی و محلی با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکتپذیری افراد جامعه محلی به این مهم اهتمام ورزد.
تجربه موفق صندوق در اجرای این الگو در روستاهایی مانند زردویی شهرستان پاوه استان کرمانشاه – تولید نان محلی، فتح کوه شهرستان رودبار استان گیلان – بادام زمینی، سارمران شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی – خیار گلخانهای، پالنگان شهرستان کامیاران استان کردستان – پرورش قزلآلا، سمقاور شهرستان کمیجان استان مرکزی – منبتکاری، برندق در شهرستان خلخال استان اردبیل – بادام زمینی، گایکان شهرستان الیگودرز استان لرستان – تولید گل و محصولات گلخانه ای، قلعه ممکا شهرستان بلداجی استان چهار محال و بختیاری – تولید قارچ دگمه ای، گلپورگان شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان – تولید سفال سنتی استان آذربایجان غربی – فرش تکاپ و مجسمه سازی مافی کندی مشوق تمامی مدیران ستادی و استانی صندوق در توسعه این الگو در روستای هدفگذاری در سال " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" خواهد بود.