۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ۱۲:۴۱ ۳۳۳۰۹
گروه: خدمات
وضعیت:
چچ
کارت های بانکی

کارت های بانکی

معرفی

* کارت نقدی :

نوعی کارت با نوار مگنت و با نام است که بارزترین ویژگی آن اتصال به حساب دارنده کارت است. میزان موجودی کارت نقدی بر اساس حساب بانکی دارنده کارت و فقط به اندازه موجودی مانده حساب تعیین می‌شود و به هنگام استفاده از کارت از حساب دارنده کارت به همان میزان کسر شده و پس از به پایان رسیدن تاریخ انقضاء کارت، دارنده یا مجدداً درخواست تمدید می‌نماید یا کارت از درجه اعتبار ساقط می‌شود. همچنین دریافت وجه یا خرید کالا و خدمات صرفاً به اندازه موجودی حساب دارنده کارت، امکان پذیر بوده و اضافه بر موجودی امکان پذیر نمی‌باشد.

مدارک لازم برای اخذ کارت :

1. اصل شناسنامه و کارت ملی

2. تکمیل فرمهای افتتاح حساب و تعیین هر یک از انواع حسابها (اعم از قرض الحسنه پس انداز و... )

توجه:درصورت انقضای سررسید کارت و یا وجود هرگونه مغایرت مانند ورود اشتباه گذرواژه و یا عدم تکافوی مانده حساب، دستگاه خودپرداز قادر به ارائه خدمات نخواهد بود.

موارد ضبط کارت :

1- ورود شماره رمز اشتباه (به صورت سه بار متوالی) توسط دارنده کارت عضو شتاب

2-تعلل چند ثانیه ای دارنده کارت از تحویل کارت، پس از ارائه آن توسط دستگاه خودپرداز به هر دلیل.

3-نقص بخش کارت خوان دستگاه خودپرداز

4-خرابی کارت

در این صورت دارنده کارت باید با مراجعه به هر یک از شعب صندوق (پس از احراز هویت)، نسبت به فعال سازی کارت و یا دریافت شماره رمز مجدد، اقدام نماید.

انواع کارت نقدی

1- امید کارت عادی : کارتی است از نوع پیش پرداخت (Debit)، به نام و قابل شارژ که براساس درخواست مشتری و پس از افتتاح هر یک از انواع حساب بانکی( قرض الحسنه پس انداز و ... ) صادر می گردد. دارندگان امید کارت می‌توانند از تمام دستگاههای خود‌پرداز بانکهای عضو شتاب وجه نقد دریافت کنند. همچنین کارتهای مذکور قابل استفاده در تمام فروشگاههای شبکه پرداخت الکترونیکی و پایانه های فروشگاهی بانکهای عضو شتاب است.

2- امیدکارت(قلک دانش آموزی) : کارتی است که مخصوص دانش آموزان صادر می شود. ویژگی اصلی امکان سرویس دهی به افراد زیر 15 سال و صرفاً دانش اموزان در خریدهای غیر نقدی از طریق این کارتها است . نوع حسابی که برای "قلک دانش آموزی" افتتاح می شود، قرض الحسنه است.

* کارت خرید (بن کارت سازمانی)

کارت خرید (بن کارت) کارتی است «مغناطیسی» از نوع «پیش‌پرداخت Prepaid»، «با نام» که بر اساس درخواست مشتری، با قابلیت «شارژ مجدد» صادر می‌شود و دارنده کارت می‌تواند تا سقف موجودی کارت از مراکز ارائه‌دهنده کالا و خدمات و ترمینال‌های مجاز اقدام به خرید نماید.

کارت خرید (بن کارت)

مزایای استفاده از کارت:

* دارای نام و قابلیت شارژ مجدد

* عدم امکان برداشت نقدی

* رویت مانده حساب از طریق دستگاه های خودپرداز بانک های عضو شتاب و همراه بانک

* رویت وضعیت پنج گردش آخر حساب

* تغییر رمز کارت خرید از طریق دستگاه های خودپرداز

* تغییر رمز دوم کارت از طریق دستگاه های خودپرداز

* خرید کالا و خدمات از طریق پایانه های فروشگاهی بانک های عضو شتاب

خرید کالا و خدمات از طریق پایانه های مجازی (اینترنت)

پرداخت قبوض (آب، گاز ، تلفن ثابت ، تلفن همراه و ... )

خرید شارژ ایرانسل از طریق دستگاه های خودپرداز و اینترنت

دارای طرح های قابل سفارش جهت ارایه به مشتریان خاص ، سازمان ها و شرکت ها با شرایط خاص

قابلیت شارژ کارت به هر مبلغی براساس درخواست سازمان ها و شرکت ها به صورت گروهی یا فردی

کارت خرید ویژه ( بن کارت ویژه)

بن‌کارت ویژه نوعی «بن‌کارت ( کارت خرید)» است با قابلیت‌های مشابه بن‌کارت با این تفاوت که به‌صورت ویژه و صرفاً به درخواست «مشتریان حقوقی» برای کارکنان ایشان و بر روی یک حساب حقوقی متقاضی (قرض‌الحسنه پس‌انداز) صادر و شارژ می‌شوند و تا زمانی که مبلغ شارژشده کارت توسط دارنده کارت خرید نشده باشد، مبلغ شارژ در حساب مشتری حقوقی متقاضی باقیمانده و مسدود می‌شود. همزمان با انجام تراکنش‌های خرید توسط دارنده کارت، به میزان مبلغ خرید از حساب مشتری حقوقی کسر و تراکنش مربوطه انجام می‌شود. متقاضی صدور بن‌کارت ویژه (مشتری حقوقی) می‌تواند مبالغ موردنظر خود را در هر زمانی به کارت هر یک از کارکنان خود واریز نماید و آنها را به‌صورت متناوب شارژ مجدد یا دشارژ نماید.

دارندگان بن‌کارت ویژه (کارکنان شرکت‌ها) می‌توانند از طریق پایانه‌های فروشگاهی (POS) یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی (IPG) از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی کالا و خدمات موردنیاز خود را تهیه کنند و این کارت‌ها قابلیت پرداخت قبض، خرید شارژ، مانده‌گیری و... را نیز دارند. مشتریان حقوقی متقاضی دریافت «بن‌کارت ویژه» برای کارکنان خود، می‌توانند به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و نسبت عقد قرارداد و ارائه درخواست و مشخصات کارکنان خود جهت صدور بن‌کارت ویژه و دریافت آن اقدام کنند. همچنین امکان صدور این کارت‌ها در طرح‌های مختلف قابل سفارش مشتریان حقوقی و درج لوگوی شرکت‌ها و سازمان‌ها بر روی این کارت‌ها نیز وجود دارد.

شرایط لازم جهت دریافت کارت:

در حال حاضر هر شخصیت حقیقی و حقوقی می تواند پس از تکمیل فرم های مربوطه نسبت به درخواست کارت خرید (بن کارت) اقدام نماید. شخصیت های حقوقی میتوانند برای کارکنان و پرسنل خود به منظور واریز حقوق، پاداش، کارانه و ... درخواست کارت خرید نمایند. به ازای هر کارت از متقاضی کارمزد اخذ می‌شود. داشتن حساب برای متقاضی صدور کارت خرید یا افرادی که کارت خرید برای آنها صادر میشود الزامی نمیباشد. این کارت تنها به اسم افراد حقیقی صادر میشود.

مدارک لازم جهت دریافت کارت:

متقاضی باید به منظور دریافت این کارت فرم درخواست مربوطه را تکمیل نماید. برای مشتریان حقوقی که تعداد درخواست های آنها بیشتر می باشد لازم است به جای تکمیل قسمت مشخصات دارنده کارت از فرم درخواست کارت خرید، یک فایل اکسل حاوی همان مشخصات به شعبه تحویل نماید. پس از صدور کارت ها در صورتی که کارمزد ها از متقاضی اخذ شده باشد، شعبه بعد از احراز هویت تحویل گیرنده و اخذ رسید های لازم نسبت به تحویل کارت به متقاضی اقدام خواهد نمود.

فرآیند درخواست تا صدور کارت:

متقاضیان دریافت بن‌کارت می‌توانند به یکی از شعب مراجعه کرده و نسبت به ارائه درخواست خود و صدور بن‌کارت و دریافت آن اقدام کنند و امکان صدور این کارت‌ها در طرح‌های مختلف قابل سفارش مشتریان حقوقی و درج لوگوی شرکت‌ها و سازمان‌ها بر روی این کارت‌ها نیز وجود دارد.

مکان هایی که از کارت میتوان استفاده نمود:

تمام خودپرداز های بانک ها (برداشت و انتقال وجه با کارت خرید مجاز نمی باشد)

اینترنت بانک و همراه بانک

تمام پایانه های مجازی (اینترنتی) به منظور خرید کالا و خدمات

تمام پایانه های فروشگاهی سراسر کشور

تمام پایانه های داخل شعب بانک های سراسر کشور

فرآیند تعویض کارت:

باید فرم درخواست تغییرات خدمات بانکداری الکترونیکی توسط متقاضی تکمیل گردد.

پس از تکمیل فرم توسط متقاضی مبلغ 23.000 ریال بابت هزینه صدور کارت مجدد از متقاضی اخذ میشود.

سایر موارد:

نحوه شارژ کردن کارت خرید

در صورتیکه متقاضی درخواست شارژ (واریز وجه به حساب کارت) را داشته باشد باید فرم درخواست شارژ کارت خرید تکمیل و مبلغ مورد نظر را به حساب واریز کند .

* کارت هدیه

کارت هدیه، ابزاری است که مشتریان با استفاده از آن می توانند از طریق دستگاههای خودپرداز و دستگاههای POS شعبه، وجه کلیه خدمات خریداری شده از فروشگاههای سراسر کشور را از طریق دستگاههای پایانه فروش (P.O.S. ) متصل به شتاب (شبکه تبادل اطلاعاتی بانکی) تسویه نمایند. کارتهای هدیه به صورت غیر قابل شارژ بوده و با مدت اعتبار 1 سال در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

کارت هدیه فوری با پیام دلخواه مشتری مبالغ مجاز جهت صدور کارت هدیه فوری

1‏‏‏‏- حداقل مبلغ هر کارت هدیه فوری مورد درخواست باید 000‏‏‏‏‏‏‏/200 ریال و حداکثر مبلغ آن 000‏‏‏‏‏‏‏/000‏‏‏‏‏‏‏/5 ریال باشد.

2‏‏‏‏- مبلغ هر کارت هدیه و همچنین جمع مبالغ کارت ها باید مضربی از 000‏‏‏‏‏‏‏/10 ریال باشد کارت هدیه با مبالغ خاص (جهت مشتریان گروهی) در صورت انعقاد تفاهم نامه بین بانک با مشتریان حقوقی ، صدور هرتعداد کارت( بدون محدودیت تعداد ) با حداکثر مبلغ 5،000،000 ریال گروهی امکان پذیر است.

مدارک لازم :

1‏‏‏‏‏‏‏- تکمیل "فرم درخواست خرید کارت هدیه فوری"

2‏‏‏‏‏‏‏- واریز وجه نقد به میزان مبلغ کارت‏‏‏‏‏‏‏/ کارت های هدیه مورد تقاضا، به همراه فرم تکمیل شده درخواست کارت هدیه فوری

3- ارائه کارت ملی جهت احراز هویت