چهارشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۱۸ ۳۹۱
طبقه بندی: اخبار ادارات شهرستان ها
چچ

اختصاص 45 درصد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به حوزه کشاورزی /ورود فناوری به روستاها

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، با اشاره به عدم بهره‌وری لازم در تولیدات کشاورزی گفت: اجرای طرح روستای "نو فن" این صندوق که از ورود دانش و فناوری به اقتصاد روستا و تولیدات کشاورزی حمایت ویژه تسهیلاتی می کند، موجب افزایش بهره وری محصولات و امنیت غذایی کشور می شود.

اختصاص 45 درصد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به حوزه کشاورزی /ورود فناوری به روستاها

به گزارش روابط عمومی صندوق کارافرینی امید، محمدصادق حسنی در رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی (نوفن) استان خراسان شمالی که با حضور مسوولان و مدیران شرکت های دانش بنیان و مسوولان استان در استانداری خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به اهمیت اشتغال و تولید محصولات روستایی در تامین امنیت غذایی کشور، افزود: ۴۵ درصد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید از سال ۹۷ به حوزه کشاورزی اختصاص یافته است که اینک تلاش می کنیم با بردن فناوری به طرح های روستایی بهره وری را افزایش دهیم.

وی به طرح های صندوق کارافرینی امید خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: ۲۶ درصد طرح های در بخش پرورش دام، ۱۸ درصد فرش دستباف، ۱۰.۶ درصد زعفران و گیاهان دارویی، ۶.۶ درصد حوزه پوشاک، ۳.۴ درصد پرورش زنبور عسل و سایر فراورده های آن، ۳ درصد صنایع دستی، ۲.۵ درصد بوم گردی ، ۱.۶ درصد ایجاد گلخانه و کمتر از یک درصد صنایع تبدیل و تکمیلی بوده است.

حسنی خاطر نشان کرد: در استان خراسان شمالی ظرفیت برای اجرای طرح های کشاورزی در بخش های مختلف از جمله شیلات، گیاهان دارویی ، ایجاد گلخانه ها و سایر موارد زیاد است و باید بیشتر به این بخش ها ورود پیدا کنیم .

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، افزود: تنها با بازچرخانی آب و اجرای چند روش علمی می توان از ظرفیت منابع آبی که در اختیار است بخش زیادی تولید ماهی داشته باشیم که این اتفاق در برخی از مناطق استان صورت گرفته است اما باید در سطح روستاهای کشور توسعه یابد و از شیوه های سنتی خارج شویم.

حسنی با اشاره به عدم بهره وری لازم در بخش های مختلف اقتصاد از جمله کشاورزی؛ گفت: از این ۴۵ درصد تسهیلات صندوق به بخش کشاورزی هستیم اما ما شاهد طرح های سنتی هستیم.

او افزایش بهره وری و ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی را از مهم ترین اهداف راهبردی صندوق کارآفرینی امید در حمایت و پشتیانی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: در طرح روستای " نوفن" به دنبال انتقال این فناوری و دانش به بخش کشاورزی روستایی هستیم تا به این هدف ارتقا بهره وری در تولیدات روستایی برسیم.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، در ادامه با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح روستای "نوفن" در برخی از استان های کشور مانند سیستان بلوچستان و کرمان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در منطقه زهگ سیستان و بلوچستان آب بسیار کم است اما طرح های بسیار موفقی در خصوص گلخانه ها ایجاد شده است که از دانش و فناوری استفاده شده است و علاوه بر مصرف کم آب، کاهش هزینه نیز داشته اند که خوشبختانه محصولات خود را صادر نیز می کنند ، درامد خوبی در این زمینه برای قشر کشاورزی و روستایی ایجاد شده است که باید الگو شوند و همچنین برای رونق بیشتر مورد حمایت مسوولان مربوط قرا گیرند تا کسب و کار ها در این راستا افزایش یابد.

حسنی از تمام مراکز تحقیقات دستگاه های اجرایی، مراکز رشد، دانشگاه ها و مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان خواست با ارایه طرح و ایده های خلاق و نوآورانه در راستای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده محصولات کشاورزی، صنایع و تولیدات روستایی استان از حمایت های صندوق کارآفرینی امید در این طرح استفاده کنند.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، افزود: به عنوان مثال طرح های شیلات در استان با بهره وری پایین فعال است اما در هر کجای ایران که از دانش و فناوری کمک گرفته اند تولید چندین برابر افزایش داشته است و علاوه بر آن توانسته اند تولید را در شاخص استاندارد های صادراتی داشته باشند که این امر در گلخانه ها نیز می تواند اتفاق بیفتاد چرا که باید تولید در بخش کشاورزی با محوریت صادرات از استاندارد برخوردار باشد که این مهم در گرو استفاده از دانش و علم در فضاهای کسب و کارهای روستایی است.

حسنی صندوق کارآفرینی امید را حلقه میانی کسب و کارهای خرد روستایی و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: یکی از اهداف تشکیل این صندوق حمایت از کسب و کارهای خُرد در کشور بوده برهمین اساس این کسب و کارها را به شرکت های دانش بنیان وصل می کنیم، تا از روش های سنتی کشاورزی که امروز جوابگو نیاز خود جامعه روستایی از نظر درآمد و اشتغال نیست، دست بردارند و به روش های نوین همراه با تکنونولوژی و فناوری روی بیاورند و برچالش عدم بهره وری در تولیدات کشاورزی فایق بیاییم.

ورود شرکت های دانش بنیان به طرح های توسعه روستایی

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی نیز در این نشست بر ورود شرکت های دانش بنیان به طرح های توسعه روستایی تاکید کرد و گفت: اینک تلاش می کنیم تا طرح های بخش کشاورزی را با محوریت دانش بنیان و فناوری باشد که در این راستا مورد حمایت نیز قرار خواهند گرفت.

هادی رضا زاده افزود: این صندوق در راستای توسعه روستا، ایجاد کسب و کارهای کوچک و خرد فعالیت می کند اما بیشتر طرح های سنتی هستند که تلاش می کنیم دانش را به روستا ببریم که از شرکت های دانش بنیان و فارغ التحصیلات بخش کشاورزی می خواهیم که ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد: این رویداد نیز با هدف بردن دانش به طرح های کوچک و خرد روستایی است که تلاش ها باید در سال جاری در این استان مضاعف شود تا بتوانیم گام های مثبتی در زمنیه ایجاد اشتغال ، افزایش تولید و پایین امدن هزینه های تولید کمک کنیم.

انتهای پیام/

منبع:
آدرس کوتاه شده: