دوشنبه, ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۲ ۵۰۸
طبقه بندی: اخبار ادارات شهرستان ها
چچ

اجرای طرح "روستای نُوفَن" در فارس

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: از سال ۱۴۰۰ و درراستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی طرح روستاهای «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.

اجرای طرح "روستای نُوفَن" در فارس

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید؛ محمدصادق حسنی گفت: از سال ۱۴۰۰ و درراستای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی، با هماهنگی معاونت روستایی وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌ها، طرح روستاهای «نوفن» در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه به موازت این طرح، طرح «مولد، دانش بنیان. اشتغال آفرین و روستایی» تحت خلاصه عنوان «مدار» نیز در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به آنها برای توسعه فناوری‌های روز در کسب و کار روستایی کلید خورد و به همین دلیل می‌توان طرح‌های «نوفن و مدار» را دو طرح موازی مکمل و دارای یک هدف مشترک توصیف کرد.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید در ادامه با بیان اینکه فارس به عنوان پانزدهمین استان کشور میزبان اجرای این رویداد می‌شود، عنوان کرد: در هر استان بنا بر ظرفیت‌ها یک نقشه راه داریم.

به گفته حسنی، اگر قرار است در استان فارس برای کسب و کار روستایی برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت انجام شود، حمایت مادی و معنوی برای استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌هایی که محصولات فناور دارند، علاوه بر ارائه تسهیلات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: حمایت مادی و معنوی شامل رفع موانع اقدامات شرکت‌های دانش بنیان همانند اخذ مجوز، ایجاد زیرساخت و... می‌شود.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه منابع اعتباری ارائه تسهیلات هنوز ابلاغ نشده است، اظهار کرد: البته منابع اعتباری سالیانه برای دستگاه‌ها از جمله پارک علم و فناوری تعریف شده است.

حسنی گفت: صندوق کارآفرینی امید تلاش می‌کند چنانچه اعتباری به پارک علم و فناوری تخصیص یافته نزد این صندوق تودیع شود، دو برابر آن اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلات پرداخت کند.

او ادامه داد: بنا به اظهار مرکز آمار ایران، طی ١٠ سال گذشته ١٦ صدم درصد منابع اعتباری و تسهیلاتی در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته و با همین منبع اعتباری، قریب به ١٨.٩ درصد اشتغال کسب وکار خرد در کشور توسط این صندوق، کمک و هدایت شده است.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: عملکرد صندوق از محل اعتبارات بودجه ١٤٠٠ که در سال ١٤٠١ پرداخت شد، تکلیف ٤.٥ تا ٥ هزارمیلیارد تومانی بوده اما این صندوق نزدیک به ٦.٥ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

حسنی همچنین مزیت صندوق نسبت به شبکه بانکی را چابکی بیان و اضافه کرد: خودمان را محدود به تامین مالی صِرف نکرده‌ایم، ضوابط ودستورالعمل‌ها همانند وثایق، ضمانت‌ها ونحوه حمایت مالی همان ضوابط بانک مرکزی است و تلاش می‌کنیم که کمترین میزان بروکراسی اداری را داشته باشیم.

او اضافه کرد: تجربه صندوق کارآفرینی امید در پرداخت تسهیلات از سال ٩٧ تا پایان شهریور ١٤٠١ نشان داد که بیش از ٤٥ درصد در بخش کشاورزی ورود پیدا کردیم؛ اولویت ما بحث کشاورزی و در رسته‌های گلخانه‌ای، آبزی پروری و فرآوری و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی و بسته بندی کشاورزی است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در استان فارس نیز خاطرنشان کرد: تلاش ما این بوده که صرفا یک نهاد تامین کننده مالی نباشیم، بلکه در کنار این موضوع به عنوان یک نهاد توسعه‌ای نیز نقش‌آفرینی کنیم.

به گفته سجاد پارسائیان، هدف از انجام این کار این است که ظرفیت‌های موجود در فارس، زنجیره‌های کسب و کار و مشاغلی که بتوانند اثر توسعه‌ای پیشران داشته باشد را شناسایی و در قالب انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی به آنها کمک شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در فارس ادامه داد: قبل از اینکه دستگاه‌های اجرایی طرح‌های خود را معرفی کنند، جلسات تخصصی و فنی تشکیل می‌شود و طرح‌ها مورد بررسی اولیه قرار می‌گیرند و شرکت‌های طرف تفاهم‌نامه معرفی و نهایتاً به صندوق ارجاع داده می‌شوند. علاوه براین طرح‌هایی که پایداری بیشتر و در واقع نقش بیشتری در ایجاد اشتغال داشته باشند در اولویت قرار می‌گیرند.

پارسائیان خاطرنشان کرد: در سال گذشته و در اکثر تفاهم‌نامه‌ها بالغ بر ٢٥ درصد بیشتر ازسهم استانی جذب داشتیم که نشان‌دهنده چابکی تیم بررسی کننده استان در حوزه صندوق کارآفرینی امید، دستگاه‌های اجرایی بامحوریت استانداری است.

او با تاکید بر اینکه در کمترین زمان ممکن تسهیلات در سطح استان جذب شده‌ است، گفت: صندوق کارآفرینی امید فارس سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۶۲۶ فقره تسهیلات به مبلغ حدود ۲۱۷ میلیارد تومان، در زمینه ایجاد، توسعه و تثبیت اشتغال دانش بنیان، زنجیره تولید، توجه به مناطق محروم، ظرفیت‌های بخش کشاورزی و صنایع دستی و افزایش نقش مشارکتی بانوان پرداخت کرده است.

پارسائیان خاطرنشان کرد: این صندوق توانسته زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای حداقل ۲۱۱۳ نفر را فراهم کند که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۸۲ درصد رشد داشته است. از طرفی سال گذاشته در موضوع کشت زعفران در بعضی شهرستان‌ها مانند سروستان به افزایش٢٠ درصدی سطح کشت کمک شد.

او با بیان اینکه فارس بالغ بر ٥٠ درصد رشته‌های صنایع دستی کشور را در خود دارد، اضافه کرد: در این حوزه نیز توانستیم ۱۴۸ طرح را در سال گذشته حمایت کنیم؛ علاوه بر اینها در بخش ضمانت‌ها نیز بیشترین تسهیلگری را داشته‌ایم. از طرفی تا کنون بالغ بر ٦٣٠ صندوق محلی خرد زنان روستایی در فارس مورد حمایت قرار گرفته و تا سقف ٢٠٠ میلیون تومان تسهیلات صرفا با اخذ سفته به آنها پرداخت شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید همچنین به موضوع روستاهای نوفن نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث روستای نوفن نیز تلاشمان بر این است که در این استان کارگروهی با هدف ارتباط بین شرکت‌های فناور و فعالین اقتصادی در حوزه روستاها تشکیل شود.

آدرس کوتاه شده: