شنبه, ۲۴ تیر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۰ ۵۲۹
طبقه بندی: اخبار ادارات شهرستان ها
چچ

کلید اجرای طرح روستای "نُوفَن" در همدان زده شد

رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاها با نام طرح "روستای نوفن" و بررسی توانمندی های استان همدان برای اجرای این طرح به میزبانی صندوق کارآفرینی امید استان همدان برگزار شد .

کلید اجرای طرح روستای "نُوفَن" در همدان زده شد

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، رویداد هم اندیشی طرح "روستای نوفن" با حضور حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان، حسنی مدیر زیست بوم کسب وکار صندوق کارآفرینی امید ، محمدی مدیر کل دفتر امور اقتصادی استانداری، مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه اشتغال استان، نمایندگان شرکتهای دانش بنیان در محل سالن جلسات مدیریت بحران استانداری همدان برگزار شد .

حسن پور مدیر صندوق کارآفرینی امید استان همدان گفت : صندوق کارآفرینی امید به عنوان تنها نهاد حامی مالی کسب وکارهای خرد وکوچک ، تسهیلات ارزان قیمت وقرض الحسنه در اختیار واحدهای تولیدی قرار می دهد. وی یکی از رسالت های اصلی صندوق را حمایت از کسب وکار های روستایی دانست و از جمله این خدمات را طرح روستای بدون بیکار ، هر روستا یک محصول وصندوق های خرد محلی زنان روستایی ذکر کرد .

مدیر صندوق کارآفرینی امید استان همچنین طرح "روستای نوفن" را از برنامه های جدید صندوق و در راستای شعار سال 1402 جهت افزایش بهره وری کسب و کارهای روستایی عنوان کرد و از آمادگی صندوق استان برای همکاری با دستگاههای اجرایی و شرکت های دانش بنیان به منظور اجرای طرح نوفن خبر داد .

حسن پور همچنین افزایش بهره وری طرح های کسب و کار روستایی با ورود دانش بنیان ها و شرکت های فناور و نیز تسهیل در فروش محصولات تولیدی روستایی و در نهایت توسعه شرکت های دانش بنیان پایه را از اهداف طرح روستای نوفن ذکر کرد .

حسنی مدیر زیست بوم کسب وکار صندوق کارآفرینی امید نیز هدف از همایش طرح "روستای نوفن "را انتقال فناوری های نوین و محصولات شرکت های دانش بنیان به حوزه کسب و کارهای روستایی دانست و با اشاره به مزیت ها و ظرفیت های بالای استان، ابراز امیدواری کرد اجرای طرح نوفن بتواند تاثیرات مثبتی بر عملکرد کسب و کار بخش های کشاورزی ، فرآوری محصولات ، صنایع غذایی و توسعه دیم زارهای استان ایفا کند .

حسنی افزایش بهره وری و ارزش افزوده در تولید محصولات کشاورزی را از مهم ترین اهداف راهبردی صندوق کارآفرینی امید در حمایت و پشتیانی شرکت های دانش بنیان در این طرح عنوان کرد و افزود: در طرح روستای " نوفن" به دنبال انتقال این فناوری و دانش به بخش کشاورزی روستایی هستیم تا به این هدف ارتقا بهره وری در تولیدات روستایی برسیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح روستای نوفن در برخی از استان های کشور مانند هرمزگان، سیستان بلوچستان، گیلان ، یزد ، سمنان و کرمان، گفت: اجرای این طرح در همدان در دستور کار صندوق کارآفرینی امید است .

حسنی از تمام مراکز تحقیقات دستگاه های اجرایی، مراکز رشد، دانشگاه ها و مراکز علمی و شرکت های دانش بنیان استان همدان خواست با ارایه طرح و ایده های خلاق و نوآورانه در راستای افزایش بهره وری و همچنین ارزش افزوده محصولات، صنایع و تولیدات روستایی استان از حمایت های صندوق کارآفرینی امید در این طرح استفاده کنند.

وی؛ صندوق کارآفرینی امید را در این طرح حلقه واسط کسب و کارهای خُرد روستایی و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: یکی دیگر از اهداف اجرای طرح روستای نوفن تغییر روشهای سنتی کسب و کار روستایی است که امروز جوابگو نیاز خود جامعه روستایی از نظر درآمد و اشتغال نیست، اما اگر این کسب و کارها به روش های نوین همراه با تکنونولوزی روی بیاورند ، برچالش عدم بهره وری در تولیدات کشاورزی فایق خواهیم آمد .

حسنی همچنین بر توسعه و ارتقا صنایع دیگر روستا در این طرح تاکید کرد و آن را نیز مانند محصولات کشاورزی با اهمیت دانست و گفت: به طور کلی حمایت از توسعه روستا، اشتغال، افزایش تولیدات روستایی در راستای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و حفظ امنیت غذایی از مهم ترین اهداف این طرح است

دکتر حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این رویداد ضمن تشکر و قدردانی از عملکرد خوب صندوق استان ، روستا را محل تولید و یک مزیت اصلی برای کشور دانست و افزایش بهره وری در روستاها را از عوامل بهبود وضعیت اقتصادی کشور معرفی کرد . وی گفت مقاومت در ورود فناوری های نوین همواره وجود داشته و راهکار رفع این موضوع آموزش ، کارفرهنگی و تبلیغات است .

دکتر حسینی ادامه داد : برای اجرای طرح نوفن و انتقال تکنولوژی به جوامع روستایی ابتدا می بایست مدیران و تصمیم گیران روشهای مدیریت سنتی خودرا کنار گذاشته و در این راه همکاری دستگاههای دولتی و مردم زمینه ساز اجرای موفق آن خواهد بود .

معاون امور اقتصادی استانداری همدان همچنین افزود: اساس روستای نوفن افزایش بهره وری اقتصاد روستایی است و با ورود فناوری به کسب و کارهای روستایی افزایش بهره وری رخ خواهد داد که این امر می تواند تاثیرات مثبتی بر اقتصاد کشور داشته باشد .

در ادامه شرکتهای دانش بنیان با معرفی توانمندی های خود نقطه نظراتی در خصوص اجای طرح روستای نوفن ذکر کردند .

منبع:
آدرس کوتاه شده: