سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۹ ۲۲۵
طبقه بندی: اخبار ادارات شهرستان ها
چچ

صندوق کارآفرینی امید در دولت سیزدهم 2 هزار و 756 میلیارد ریال وام در خراسان شمالی پرداخت کرد

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی عملکرد این صندوق را در دولت سیزدهم تشریح کرد و گفت: این صندوق با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۲ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار متقاضیان این استان برای ایجاد کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی قرار داده است.

صندوق کارآفرینی امید در دولت سیزدهم 2 هزار و 756 میلیارد ریال وام در خراسان شمالی پرداخت کرد

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، هادی رضا زاده تصریح کرد: این میزان تسهیلات برای ایجاد ۲ هزار و ۲۰۳ طرح اشتغال و کسب و کارهای خرد و کوچک پرداخت شده است که به ازای هر طرحی که با حمایت صندوق کارآفرینی امید ایجاد می شود برای ۱.۲ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

رضا زاده خاطر نشان کرد: این صندوق در سال ۱۴۰۰ ، ۵۹۳ میلیارد ریال بابت اجرای ۶۱۸ طرح اشتغال تسهیلات پرداخت کرده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی گفت: همچنین صندوق در سال ۱۴۰۱ نیز هزار و ۶۲۵ میلیار ریال برای ایجاد یکهزار و ۱۱۵ طرح اشتغال تسهیلات داده بود.

وی افزود: صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون ۵۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال برای ایجاد ۴۷۰ طرح اشتغال در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک پرداخت کرد.

رضا زاده با بیان اینکه پرداخت های این صندوق در مقایسه با سال های گذشته تا حدود سه برابر نیز افزایش یافته است تصریح کرد: در سال ۹۹ این صندوق ۴۷۰ میلیارد ریال بابت اجرای ۵۰۰ طرح، در سال ۹۸ ، ۴۱۰ میلیارد ریال بابت ۷۵۰ طر وام پرداخت کرده بود.

رشد بیش از سه برابری

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی گفت: این صندوق تنها به پرداخت تسهیلات اکتفا نمی کند بلکه در مرحله اول ظرفیت ها و پتانسیل مناطق روستایی و عشایری را احصا می کند و با توجه به این مهم به متقاضیان تسهیلات می دهد تا شغل پایدار برای آنان ایجاد شود.

رضا زاده خاطر نشان کرد: با توجه به شناسایی ظرفیت ها به طور مثال در روستای ملا حسن مانه و سملقان روستاییان بیشتر به کار جارو بافی مشغول به فعالیت هستند که این امر به صورت سنتی نیز انجام می شود که در راستای توسعه این کار به تعدادی از جوانان تسهیلات برای ایجاد کارگاه پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به ظرفیت فعالیت گلخانه ها در روستای سارمران اسفراین به جوانان این منطقه تسهیلات برای ایجاد گلخانه، توسعه آن و همچنین طرح های خلاقانه و نوآوری کمک می شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی بر اجرای طرح روستای بدون بیکار و طرح یک روستا و یک محصول نیز تاکید کرد و گفت: اکنون در برخی از روستاها این طرح ها اجرا شده که باید فراگیر شود.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش بهره وری در روستاها تلاش می کنیم تا شرکت های دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی به اجرای طرح ها کمک کنند تا پیوست طرح ها همراه با دانش و فناوری باشد که تحول‌آفرین خواهد بود.

وی به طرح های "روستای بدون بیکار"، "هر روستا یک محصول" و "روستای نوفن" اشاره کرد و افزود: طرح نوفن به معنای انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی است که دانش آموختگان بخش کشاورزی می توانند در این بخش ورود کنند.

هر روستا یک محصول

لذا انتظار می¬رود از طریق جلب مشارکت حداکثری و توانمندسازی افراد در جامعه محلی، امکان ساخت فعالانه آینده جامعه روستایی مبتنی بر درک واقعی ازظرفیت¬ها، پتانسیل¬ ها، مزیت¬ های رقابت پذیرو پایدار فراهم شود. در همین راستا صندوق کارآفرینی امید تلاش نموده است با الگوی " هر روستا - یک محصول" و با همکاری تمامی دستگاه¬ های مرتبط ملی، استانی و محلی با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت¬پذیری افراد جامعه محلی به این مهم اهتمام ورزد.

تجربه موفق صندوق در اجرای این الگو در روستاهایی مانند زردویی شهرستان پاوه استان کرمانشاه – تولید نان محلی، فتح کوه شهرستان رودبار استان گیلان – بادام زمینی، سارمران شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی مشوق تمامی مدیران ستادی و استانی صندوق در توسعه این الگو در روستای هدف¬گذاری در سال " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" خواهد بود.

روستای بدون بیکار

یکی از ویژگی‌های مهم در طرح‌های مرتبط با بهبود اقتصاد روستا، مشارکت جامعه محلی در تدوین نقشه راه توسعه روستا است، به بیان دیگر طرح‌های توسعه روستایی می‌بایست تبدیل به تلاشی مشترک بین گروه‌های مختلف جامعه محلی و متولیان دولتی و نهادهای مردمی قرار گیرند تا با هم‌افزایی ظرفیت‌های مشترک دستیابی به اهداف توسعه فراهم شوند.

در واقع ضروری است با تمرکز تمامی فعالیت‌ها و اقدامات محلی و حتی در سطح ملی موضوع توسعه روستا مورد توجه قرار گیرد. از اینرو ویژگی " مشارکت" می‌تواند زمینه‌ساز فرایند توسعه محلی قرار گیرد و امکان ایفای نقشی فعال برای تمامی ذینفعان از جمله مردم، نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد و دولت را فراهم نماید.

مولفه‌ی دوم در بهبود اقتصاد روستا و تقویت معیشت ساکنان مناطق روستایی، موضوع "توانمندسازی" است.

در همین راستا صندوق کارآفرینی امید تلاش کرده است " طرح روستای بدون بیکار" را در راستای استراتژی صنعتی‌سازی روستاها و راهبرد منبع‌گرایی و مبتنی بر مزیت رقابتی روستاها بعنوان عامل و منبع مزیت رقابتی باهمکاری تمامی دستگاه های مرتبط ملی، استانی و محلی با محوریت افزایش توانمندسازی و مشارکت پذیری افراد جامعه محلی به منظور اشتغال پایدار و ریشه‌کنی بیکاری به اجرا درآورد.

رضا زاده بر تکمیل زنجیره های ارزش افزوده در بخش های مختلف طرح‌های مرتبط با حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: طرح های کوچک و اقتصادی در این مدل باید با ایجاد کسب و کارهای کوچک همدیگر را پشتیبانی کنند در این صورت موجب کاهش هزینه های تولید و بهره وری خواهد شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی بیان کرد: ایجاد گلخانه، بومگردی، گردشگری، مجتمع های بین راهی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و دانش‌بنیان از مهمترین طرح هایی هستند که با دریافت تسهیلات منجر به ایجاد شغل پایدار شدند.

وی تصریح کرد: رسالت این صندوق بیشتر ایجاد کسب و کار های خرد و کوچک است که به نوعی با پرداخت ۵۰۰ تا یک میلیارد ریال یک شغل ایجاد خواهد شد و در طرح های خود اشتغالی نیز به ازای پرداخت تا حدود سه میلیارد ریال یک شغل پایدار توسط متقاضیان ایجاد می شود.

وی افزود: تنها حدود ۲ درصد طرح ها دچار انحراف شده اند که بازپرداخت تسهیلات پیگیری می شود.

وی خاطر نشان کرد: ۵۷۲ بازدید از طرح های اشتغال این صندوق از ابتدای امسال تاکنون انجام شده است و تنها هفت طرح غیر فعال بوده است و مابقی طرح ها همه فعال هستند.

رضازاده با بیان اینکه تسهیلات پرداختی این صندوق هدفمند ارایه می شود گفت: با توجه به ظرفیت و پتانسیل هر روستا و منطقه به متقاضیان وام های ایجاد کسب و کار داده می شود که خوشبختانه بسیار موفق عمل شده است.

بررسی ۹ هزار درخواست مردمی سفر رییس جمهور

وی خاطرنشان کرد: صندوق کارآفرینی امید خراسان شمالی در سفر رییس جمهور میز خدمت دایر کرد و ۹۰۰ نامه برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه و ایجاد کسب و کارهای خرد را دریافت کرد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر این شهروندان این استان نامه هایی برای دریافت تسهیلات به سایر سازمان ها نوشته بودند و به این صندوق ارجاع داده شد که با احتساب نامه های میز خدمت به ۹ هزار نامه رسید.

وی گفت: تاکنون به ۱۳۷ نامه پاسخ مثبت داده شد که بیشتر این تسهیلات برای ایجاد کسب و کار های خرد و کوچک و همچنین تامین نیاز های ضروری زندگی بوده است.

ایجاد صندوق های خرد محلی

روستائیان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی و ... برای تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز خود در توسعه محصول به روش های مختلفی از جمله استفاده از پس انداز شخصی و دریافت تسهیلات از منابع مالی و اعتباری عمل می کنند. صندوق های خرد محلی از جمله منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز تولید کنندگان روستایی هستند که راه اندازی آنها در چند دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته و با ایجاد و گسترش فعالیت های درآمدزا توسعه جوامع محلی تسهیل می شود.

در استان خراسان شمالی نیز صندوق های خرد توسط زنان ایجاد شده است که فعالیت های چشمگیری نیز در این حوزه دارندو بسیار نیز موفق عمل کرده اند.

انتهای پیام/

منبع:
آدرس کوتاه شده: