یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۵ ۱۹۸
طبقه بندی:
  • اخبار ادارات شهرستان ها
  • اخبار سازمان
چچ

صندوق کارآفرینی امید کام کارگران دومین کارخانه قند یاسوج را دوباره شیرین می کند

گزارش مکتوب/ کارخانه بزرگ قند یاسوج با قدمتی بالای ۵۰ سال و پس از سال ها رکود به عنوان یکی از بزرگترین و اثربخش ترین دستاورد دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی در استان کهگیلویه وبویراحمد احیا شد و هم اینک قرار است دومین واحد تولیدی و کارخانه قند میلاد یاسوج که این واحد هم بالای ۱۰ سال نیمه تعطیل است با تلاش این دولت و کارگروه رفع موانع به چرخ تولید بازگردد.

صندوق کارآفرینی امید کام کارگران دومین کارخانه قند یاسوج را دوباره شیرین می کند

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید به نقل از ایرنا، احیای کارخانه قند میلاد یاسوج پس از حدود ۱۰ سال تعطیلی و رکود، با اشتغال مستقیم ۵۰ نفر و با برنامه زمان بندی کار بازسازی در حال پیش رفتن و به ریل تولید نزدیک شده، به گونه ای که با اورهال کارخانه خطوط تولید آن سه برابر افزایش یافته است.

خبر احیای ۱۹ واحد تولیدی راکد در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۲، نویدبخش رونق اقتصادی و اشتغال در این استان است.

احیای این تعداد واحد راکد و نیمه فعال، در شرایطی که استان با مشکلاتی نظیر کمبود تسهیلات و نقدینگی، تحریم ها، کمبود مواد اولیه، نوسان ارز، فرسودگی ماشین آلات، بدهی های بانکی و مشکلات بیمه ای دست و پنجه نرم می کند، بسیار مهم است.

کارخانه قند میلاد یاسوج جزو یکی از صدها کارخانه راکد در کشور بوده است که سایه رکود به مدت ۱۰ سال بر آن سایه افکنده بود و اکنون با عزم جزم متولیان اقتصادی استان به ویژه صندوق کارآفرینی امید شمارش معکوس برای تولید در این کارخانه به صدا درآمده است.

اشتغال مستقیم ۵۰ نفر در کارخانه قند

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک و متوسط و با توجه به قرارداد منعقده با معاونت توسعه روستایی با عنوان نهضت احیای واحدهای اقتصادی، واحدهای غیرفعال و نیمه فعال به چرخه تولید بر می گردند.

همت الله ناصری افزود: ۱۹ طرح با اعتبار افزون بر ۵۳۸ میلیارد ریال تاکنون توسط تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در استان به چرخه تولید بازگشته است.

وی ابراز کرد: یکی از این طرح ها کارخانه قند یاسوج است که پرداخت تسهیلات با اعتبار افزون بر ۶۰ میلیارد ریال به این کارخانه از دی ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با توجه به اینکه مجری طرح از قبل هم یک سری هزینه ها را متقبل شده بود، طبق بازدیدهای این صندوق، شرکت شهرک های صنعتی و متولیان صنعت، معدن و تجارت استان و معاون اقتصادی استاندار قرار شد این صندوق ۶۰ میلیارد ریال پرداخت تسهیلات داشته باشد.

ناصری عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به این واحد راکد به صورت مرحله ای انجام گرفت و پرداخت تسهیلات به حساب صادر کننده فاکتور و سازنده ماشین آلات انجام می گرفت.

وی ادامه داد: با پرداخت تسهیلات به صورت مرحله ای امکان انحراف آن بسیار کمتر خواهد بود و در جای خود هزینه می شود.چنانچه مجوز بهداشت و همچنین استاندارد این کارخانه سریع تر گرفته شود، کار تولید به صورت انبوه آغاز می شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اینک تولید آزمایشی این واحد تولیدی آغاز شده است و آنگونه که این صندوق برآورد کرده حداقل ۵۰ نفر به طور مستقیم می توانند در این کارخانه مشغول به کار شوند.

ناصری تصریح کرد: با توجه به افتتاح کارخانه قند یاسوج، می توان ماده اولیه اش را از آن دریافت کند و باعث پایین آمدن قیمت تمام شده می شود.

وی ادامه داد: طرح های دیگری هم برای احیا و بازگشت به چرخه تولید به این صندوق معرفی شده است که ما مشکل اعتبار داریم.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنانچه مشکل اعتبار با انعقاد تفاهم نامه و یا حتی رایزنی کشوری رفع شود می توانیم واحدهای راکد تولیدی بیشتری را به چرخه تولید بازگردانیم و سهم بیشتری در کاهش میزان بیکاری داشته باشیم.

پرداخت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات

مجری طرح کارخانه قند یاسوج گفت: این شرکت قند تا سال ۱۳۹۴ در حال فعالیت بود که از همان سال از فعالیت باز ایستاد و تا امروز تعطیل بوده است و اسفند ۱۴۰۰ این کارخانه خریداری شد.

برزکار افزود: دستگاه های این کارخانه آنقدر فرسوده بود که جوابگوی تولید نبود، در سال های قبل تولید این کارخانه تنها ۶ تن بود اما اکنون با افزایش خط تولید به سه برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: چنانچه مواد اولیه این کارخانه تامین شود، به راحتی ۵۰ کارگر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

مجری طرح کارخانه قند یاسوج تصریح کرد: اسفند ۱۴۰۲ قریب ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به این کارخانه راکد اختصاص یافت که این میزان ۹۵ درصد آن پرداخت شده است. آورده مجری (بنده) نیز ۱۵ میلیارد ریال بوده است.

برزکار بیان کرد: قند این کارخانه به وسیله شکر سفید تولید می شود و این واحد تولیدی، اولین شرکتی است که در استان قند کله تولید می کند.

وی ادامه داد: اگر کارخانه قند یاسوج که اخیرا توسط رئیس جمهور افتتاح شده شکر سفید به این کارخانه بدهد، کرایه حمل بسیار کمتر می شود و دیگر مجبور نیستیم از خوزستان و یا تهران شکر بخریم.

مجری طرح کارخانه قند یاسوج اضافه کرد: آن هزینه نقدینگی که قرار است برای شرکت های خوزستان و تهران ارسال شود، در عوض به حساب بانک های استان خودمان ریخته می شود و از شکر استان خودمان استفاده می کنیم.

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد با سابقه‌ای بیش از نیم قرن فعالیت در استان دستخوش چالش‌ها و مشکلات شده بود، اما در سفر دوم رئیس جمهور در تیرماه امسال به چرخه تولید بازگشت.

وجود این کارخانه در کنار کارخانه قندی که اکنون توسط صندوق کارآفرینی امید احیا شده است می تواند زنجیره را به طور کامل تکمیل کند تا هم نیروی بومی به کار گمارده شود و هم شکر تولیدی کارخانه قند اصلی یاسوج در اختیار این کارخانه قرار می گیرد و هزینه های تولید بسیار کاهش می یابد.

آدرس کوتاه شده: