یکشنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۴۸ ۸۶۶
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

ایجاد بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ شغل با احیای ۳۵۷ طرح اقتصادی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در راستای احیای ۱۰۰۰ طرح اقتصادی تا کنون۳۵۷ طرح احیا شده اند که حدود ۷هزار و۹۰۰ شغل در راستای این طرح‌ها ایجاد یا تثبیت شده اند.

ایجاد بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ شغل با احیای ۳۵۷ طرح اقتصادی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: در راستای احیای ۱۰۰۰ طرح اقتصادی تا کنون۳۵۷ طرح احیا شده است که حدود ۷هزار و۹۰۰ شغل ایجاد یا تثبیت شده اند.

رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در تشریح برنامه های صندوق در حوزه روستا گفت:جامعه روستایی مطابق آخرین سرشماری حدوداً 25 درصد جمعیت کشور را در خود تشکیل می دهد.

وی ادامه داد:سهم این جمعیت روستایی در تولید ناخالص ملی بر اساس مطالعاتی که انجام شده است،اگر کمتر از سهم جمعیتی اش نباشد، بیشتر از سهم جمعیتی آن است. توضیح منابع روستایی به جامعه روستایی نه متناسب با سهم جمعیتی اش هست نه متناسب با سهم آن در تولید ناخالص ملی است. همین موضوع باعث می شود که به جامعه روستایی توجه خاص داشته باشیم.

رضایی اظهار داشت:بحث سرمایه گذاری موضوعی است که ضرورت دارد در روستاها به آن توجه شود. روستاها خواستگاه تولید هستند.بنابراین باید تسهیلاتی پرداخت کرد. در همین راستا صندوق الویت خود را بر حمایت از طرح های خرد و کوچک و متوسط و معیشت محور گذاشته است. د رهمین راستا از شهریور سال گذشته تا شهریور سال جاری حدود 6هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مد نظر هزینه کردیم،64هزار طرح اقتصادی مورد حمایت قرار گرفته است. این طرح ها در سه بخش کشاورزی اعم از صنعت و معدن، کشاورزی و خدمات انجام شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: حدود 175 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است. نزدیک به18.4 دهم درصد مورد حمایت صندوق قرار گرفته اند.

وی گفت: با توجه به اینکه طرح هایی که صندوق انجام می دهد، خرد و کوچک و معیشت محور هستند ناپایدارند، برای پایداری این فعالیت ها عمده ترین کاری که می توان انجام داد توانمند سازی و توان افزایی است و دومین اقدام زنجیره ای عمل کردن است.

رضایی با اشاره به اجرای طرح های روستای بدون بیکار، هر روستا یک محصول، صندوق های خرد، امور تسهیل گری و... گفت:مهمترین اقدام در این طرح ها ایجاد پایداری است.

نعمت الله رضایی اظهار داشت: تعداد صندوق‌های خرد محلی تاکنون 5200صندوق بوده است و با هدفگذاری صورت گرفته و مشارکت کلیه دستگاههایی که در این زمینه همکاری می کنند، ‌ مثل بنیاد برکت، بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی، بهزیستی و سایر دستگاهها، تعداد صندوق‌ها را امسال به 10هزار صندوق افزایش خواهیم داد.حدود 363میلیارد تومان به این صندوق ها تسهیلات پرداخت شده است. هر صندوق به طور متوسط 15شاغل دارد.

رضایی سقف حمایت مالی صندوق‌ها را 250میلیون تومان ذکر کرد و گفت: صندوق‌های خرد محلی عمدتاً در مناطق محروم و روستایی مستقر هستند که بین 150میلیون تومان تا 250میلیون تومان تسهیلات به آنها پرداخت می کنیم و حدود 15نفر از کسانی که در زنجیره ارزش فعالیت می کنند نیز عضو این صندوق ها هستند.

طرح ایجاد صندوق‌های خرد محلی از جمله سیاستهای دولت در راستای کاهش بیکاری، توزیع عادلانه ثروت، ایجاد درآمد و رشد و توسعه اقتصاد جوامع روستایی و محروم است که زمینه بهبود وضع معیشت خانوارها، ایجاد فرصتهای شغلی و مهارت افزایی برای روستاییان را به وجود می آورد.

وی با تأکید براینکه الویت صندوق پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغال زا است گفت:مقایسه دو دوره 12ماهه بیانگر این است در یک سال اول دولت سیزدهم حدود 6هزار و 100 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم، اما اما در یک سال پایانی دولت قبل حدود 2هزار و 190میلیارد تومان بوده است. در سال اول فعالیت دولت سیزدهم 23درصد منابع به طرح های غیر اشتغالزا پرداخت شده بود ولی این رقم در دوره ی قبلی 32 درصد بود.به عبارت دیگر 77 درصد منابع به طرح های اشتغالزا پرداخت می شود و کنار این مسئله طبیعی است که نسبت به نظارت به این طرح ها هم دقت لازم را داشته باشیم. سامانه ای تحت عنوان سامانه ثامن داریم. تمامی طرح ها با طول و عرض جغرافیایی وارد سامانه می شود,متناسب با تسهیلاتی که دریافت کرده اند مورد ارزیابی قرار می گیرند. برخی طرح ها 100 درصد نظارت می شوند, برخی دیگر 2بار در سال نظارت می شوند و برخی دیگر یکبار در سال نظارت می شوند. اگر طرحی دارای انحراف و مغایر با اهداف طرح باشد, جریمه می شود و باید تمام تسهیلات را برگرداند. حدود96 درصد طرح ها در حال انجام و در راستای اهداف طرح است.

رضایی درباره نهضت احیا گفت: از سال گذشته بحثی در راستای نهضت احیا با همکاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در دستور کار داریم,متعد شدیم که 1000طرح را در سال جاری احیا کنیم.تفاهم نامه ما پایان سال 1400 با حضور معاون اول به امضا رسید. تا کنون حدود 357 طرح را احیا کرده ایم. ویژگی طرح‌های احیا این است که سرمایه گذاری از قبل انجام شده بوده است اما مدتی طرح توقف داشته یا نیاز به یک توسعه دارد. از 357 طرحی که مورد حمایت قرار گرفته است, حدود 624میلیارد تومان به این طرح ها تسهیلات پرداخت کرده ایم. اما بیش از 2هزار و 700 میلیارد تومان منابع به چرخه ی تولید بازگشته است,تقریباً‌ با 23 درصد تسهیلات پرداختی موفق به بازگشت حدود 2هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه شده ایم. با احیای 357 طرح اقتصادی حدود7هزار و 900 اشتغال ایجاد یا تثبیت شده اند.تا پایان سال به تعهد 1000 طرحی خود عمل خواهیم کرد. با مقیاس این تعداد طرح؛ تا پایان سال حدود 20 هزار شغل احیا خواهد شد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید بیان کرد:تا کنون از سازمان برنامه وبودجه باید برای اجرای این طرح 1000 میلیاردتومان به صندوق واریز می شد که تا کنون واریز نشده است و صندوق بدون این مبلغ از محل منابع خود؛ اجرای طرح را آغاز کرده است.

وی درباره هدفگذاری ایجاداشتغال گفت: هدفگذاری برای حمایت 100 هزار طرح اشتغالزا را داریم. تا کنون 31هزار و 400طرح در سال جاری تسهیلات دریافت کرده اند که این مبلغ 5هزار و 200میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم. نسبت طرح هایی که در سال جاری اشتغالزا بوده اند نسبت به سایرطرح ها،92درصد طرح ها اشتغالزا بوده اند.

منبع:
آدرس کوتاه شده: