چهارشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ ۰۵:۲۹ ۱۶۴۷۵
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بازدید از خبرگزاری ایسنا

برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال 1401 خبر داد و گفت: نزدیک به ۳۹ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات اشتغال از سوی صندوق پرداخت شده و بیش از ۱۱۵ هزار فرصت شغلی در سال جاری مورد حمایت صندوق قرار گرفته است.

برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید در سال ۱۴۰۲

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران از رونمایی سامانه‌های صندوق خبر داد و جزئیات پرداخت وام‌ها و تسهیلات صندوق را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، نعمت الله رضایی امروز با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ضمن بازدید از مجموعه به تشریح اقدامات و برنامه‌های صندوق کارآفرینی امید پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در این بازدید از رونمایی سامانه‌های صندوق کارآفرینی امید خبر داد که بر اساس آن کل فرایند افتتاح حساب تا پرداخت تسهیلات صندوق در قالب سامانه صورت می‌گیرد.

رضایی در توضیح جزییات این سامانه‌ها اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما این است که صندوق را به سمت دیجیتالی شدن و الکترونیکی کردن پیش ببریم به نحوی که تسهیلات صندوق با سهل‌ترین حالت ممکن انجام شود. به همین منظور اپلیکیشن‌ها و سامانه‌هایی را ایجاد کردیم که فردا در هیات مدیره از آنها رونمایی خواهیم کرد و از این طریق فرایند افتتاح حساب تا اعطای تسهیلات به شکل سامانه‌ای انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید صندوق همچنین از افزایش اختیارات استان‌ها در پرداخت تسهیلات خبر داد و گفت: در یکسال گذشته کاری که انجام گرفته این بوده که اختیارات مناطق خود را افزایش دادیم و برخی از رده‌های سازمانی را حذف کردیم که استانها اختیار بیشتری در پرداخت تسهیلات داشته باشند و تضامین را هم سهل کردیم.

وی درباره سقف پرداخت تسهیلات و تضامین مورد نیاز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تسهیلات تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را با یک ضامن، تا ۳۰۰ میلیون تومان را با دو ضامن و تسهیلات تا حداکثر یک میلیارد تومان را با ۵ ضامن به متقاضیان پرداخت می کنیم. خوشبختانه افرادی که عمدتا از طرح‌های تسهیلات خرد استفاده می‌کنند، در بازپرداخت تسهیلات هم بسیار همراهند و نسبت تسهیلات معوق و سررسید گذشته و مشکوک الوصول صندوق به کل باقیمانده تسهیلات ما زیر دو درصد و حدود ۱.۹ درصد است که این عدد،‌ عدد بسیار مطلوبی در مجموعه موسسات مالی و سیستم‌های مالی سراسر کشور به شمار می‌رود.

نعمت الله رضایی با اشاره به سیر تغییر نام صندوق و قدمت بالای آن اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید در ابتدا با عنوان صندوق "فرصت‌های شغلی کار" خود را شروع کرد. مدتی بعد با دو صندوق "ازدواج جوانان" و صندوق قرض الحسنه "اشتغال روستایی" ادغام شد و صندوق "مهر امام رضا (ع)" به وجود آمد. پس از آن شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه اسامی ائمه روی صندوق‌ها نباشد و به این نحو صندوق مهر امام رضا(ع) به صندوق کارآفرینی امید تبدیل شد.

وی ادامه داد: باتوجه به آنکه حوزه فعالیت صندوق کارآفرینی امید طرح‌های خرد و کوچک و متوسط و معیشت محور است از نظر حوزه جغرافیایی تمام مناطق کشور با اولویت روستاها و مناطق محروم مورد حمایت صندوق قرار دارند. سال گذشته عمده تمرکز خود را بر این گذاشتیم که منابع صندوق را برای انجام فعالیت‌ها افزایش بدهیم و خوشبختانه انتهای سال گذشته موفق شدیم بخش عمده ای از منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را جذب کنیم و عمده آن را در سال جاری به پرداخت تسهیلات اختصاص دادیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال جاری خبر داد و گفت: بیش از ۶۴۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات مربوط به اشتغالزا و اشتغال محور است.

به گفته رضایی نزدیک به ۳۹ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات اشتغال از سوی صندوق پرداخت شده و سرانه پرداخت تسهیلات آن حدود ۱۶۵ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۱۵ هزار فرصت شغلی صرفا در سال‌جاری مورد حمایت صندوق کارآفرینی امید قرار گرفته است،‌ اظهار کرد: اگر این عدد را اگر با تسهیلات نظام بانکی مقایسه کنیم، نظام بانکی در سال‌جاری بیش از ۳۵۰۰ همت تسهیلات پرداخت کرده ولی پرداخت تسهیلات ما ۶۷۰۰ همت بوده است. رقم ما نسبت به نظام بانکی بسیار کمتر است ولی از باب سهم اشتغال ایجاد شده بیش از ۱۱ درصد یک میلیون شغلی که دولت تعهد کرده بود توسط صندوق کارآفرینی امید مورد حمایت قرار گرفته است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به ویژگی‌ طرح‌های صندوق اشاره کرد و گفت: عمده طرح‌های صندوق خرد و کوچک و متوسط هستند و بر همین اساس خیلی سریع ایاد می‌شوند. ویژگی دیگر طرح ها این است که سرانه ایجاد اشتغال بسیار پایینی دارند و نسبت به مسایل اجتماعی و اقتصادی منعطف هستند لذا زمانی می توانیم پایداری طرح ها را حفظ کنیم که به شکل زنجیره‌ای عمل کنیم.

به گفته وی یکسری طرح‌ها فرایندهای پیشین تولید و یکسری طرح ها فرایندهای پسین تولید را دارند و در کنار این موضوع باید سوپاپ اطمینانی برای طرح ها در نظر بگیریم، به همین دلیل طرح های صندوق خرد محلی در مجموعه صندوق پیشنهاد شد که توسط صندوق مورد حمایت قرار گرفت.

رضایی در توضیح فرایند شکل گیری صندوق‌های خرد محلی گفت: صندوق ها به این شکل ایجاد می شوند که بخشی از منابع را تولیدکنندگان می آورند و بخشی از منابع را صندوق در اختیار آنها قرار می‌دهد. مدیریت این منابع به عهده خود تولیدکنندگان است و با این کار اگر طرح‌ها بانک‌پذیر نباشند و به هر دلیل نیاز به منابع داشته باشند به سرعت در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد تا با آن مواد اولیه خریداری یا خط تولیدشان را راه اندازی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان پرداخت تسهیلات صندوق به طرح اشتغال پایدار روستایی اظهار کرد: امسال بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در زمینه اشتغال روستایی پرداخت شده است و حدود ۳۰۰۰ شغل از محل طرح‌های اشتغال روستایی به وجود آمده است. در بحث بیمه شدگان طرح اشتغال روستایی نیز این افراد دو دسته هستند. برخی بیمه شده و برخی بیمه نیستند؛ در بعضی از کارگاه‌ها مشاغل جدید ایجاد شده و تمام آنها با شماره ملی در سامانه رصد ثبت‌ شده‌اند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درعین حال به میزان تسهیلات پرداختی به طرح‌های اشتغال خانگی اشاره کرد و گفت: در حوزه اشتغال خانگی تفاهم نامه‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم که بر اساس آن بخشی از تسهیلات ما به طرح‌های اشتغال از محل تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ پرداخت شده که ۱۰ درصد طرح های ما در این زمینه است و مابقی از محل تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.

در ادامه مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تشریح برنامه‌های سال جدید، تامین مالی جمعی و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی را از اولویت‌های صندوق برشمرد.

نعمت‌الله رضایی دراین گفت‌وگو اظهار داشت: سال گذشته روش های تامین مالی صندوق به شکل سنتی بود که در آن تغییراتی ایجاد کردیم و بنا داریم که در سال ۱۴۰۲ روش های تامین مالی خود را متفاوت کنیم.

وی افزود: در صندوق کارآفرینی امید همواره روال به این شکل بود که یک دستگاه منابع بیاورد و صندوق هم منابعی را در کنار آن قرار بدهد و به صورت اهرمی پرداخت تسهیلات را انجام بدهد ولی امسال وارد بازار سرمایه شدیم و به جای صرفا بازار پول به دنبال تاسیس یک صندوق PE رفتیم و آن را عملیاتی کردیم.

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید مراحل ثبت صندوق سرمایه گذاری خصوصی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شستا به سرعت درحال انجام است.

رضایی تامین مالی جمعی را از دیگر اولویت‌های سال جدید برشمرد و گفت: تاکنون ۶۳ میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و به کلیه شرکت‌هایی که این امکان را داشتند در زمینه تامین مالی جمعی فراخوان دادیم. آن زمان ۱۲ شرکت بودند که ده شرکت شرایط لازم را داشتند و با آنها کار را شروع کردیم.

وی نسبت سرمایه گذاری صندوق در طرح‌های تأمین مالی جمعی را حدود هشت درصد ذکر کرد و گفت: مابقی ازسوی مردم و خود سرمایه‌گذار تامین می‌شود و طرح‌هایی که راکدند به چرخه تولید برمی گردند.

وی درباره تغییر نام صندوق کارآفرینی امید به صندوق عدالت و پیشرفت نیز گفت: قرار بود که عنوان به صندوق " عدالت و پیشرفت " تغییر یابد که موافقت مجلس به این نحو شد که حسابی تحت عنوان حساب پیشرفت و عدالت در مرکز و استان ها ایجاد شود و لذا اینکه عنوان صندوق تغییر کند به تصمیم دولت برمی‌گردد.

آدرس کوتاه شده: