جمعه, ۰۲ دی ۱۴۰۱ ۱۵:۳۴ ۹۷۹
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

صندوق های خرد محلی،الگوی موفق اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد

صندوق های خرد محلی الگوی موفق اشتغال هستند که فعالیت آنان چند سالی است در روستاها و شهرهای کوچک کهگیلویه و بویراحمد افزون بر کمک به خوداتکایی بانوان منجر به رونق تولید در این استان شده است.

صندوق های خرد محلی،الگوی موفق اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد

در حالی که سال ۱۳۶۵ نرخ رشد روستانشینی در کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ درصد بوده و این میزان هم اکنون به ۲۱ درصد کاهش یافته است ضرورت دارد تا با برنامه ریزی اصولی برای رونق کسب و کارهای کوچک در این مناطق برنامه ریزی شود تا اهالی به ماندن در زادگاه های خود تشویق شوند مسئولان امید دارند با ادامه رونق فعالیت صندوق های خرد محلی به ماندگاری اهالی در روستاهای استان کمک کنند.
این طرح مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی عمل می‌کنند که بعد از گذشت ۶ ماه فعالیت و گذراندن دوره آموزشی براساس مکانیزم‌های تعریف شده وام از صندوق کار آفرینی امید دریافت می‌کنند.
صندوق های خرد محلی پس از اختصاص خط اعتباری وام‌های خرد به اعضا پرداخت می کنند در این طرح مسئولان صندوق کارآفرینی امید مستقیم وارد روستا نمی‌شوند، بلکه از طریق مجریان که با معرفی سه نفر از اعضای هیات مدیره مشخص می‌شوند، فعالیت ها انجام می گیرد.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد راه اندازی صندوق های خرد محلی در کهگیلویه و بویراحمد با فراهم کردن زمینه فعالیت شماری از مردان و زنان روستایی و شهرهای کوچک به بهبود معیشت بسیاری از خانواده ها کمک کرده است.
کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می گویند:راه اندازی صندوق های خرد محلی می تواند سرآغاز رونق فعالیت هایی نظیر پرورش دام سبک و سنگین ، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، صنایع دستی، صنایع غذایی، گردشگری، بسته بندی، خشکبار صادراتی، تولید شیرینی، گلیم بافی، عروسک دوزی، نوغانداری، تولید کیف، چیپس میوه و عرقیات گیاهی باشد.
این صاحب نظران اعتقاد دارند که با توجه به ظرفیت های بکر در روستاهای این استان تشکیل صندوق های خرد محلی در بخش های کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و خدمات منجر به غنی سازی اوقات فراغت به ویژه برای بانوان و رونق کسب و کارهای خرد می شود.


راه اندازی ۱۷۸ صندوق خرد
سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۱۷۸صندوق خرد محلی در مناطق مختلف این استان برای کمک به از کسب و کارهای کوچک راه اندازی شده است.
همت الله ناصری با بیان اینکه هر یک از این صندوق ها به صورت میانگین ۱۵ تا ۵۰ صندوق شغل ایجاد کرده عنوان کرد: تاکنون نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق های خرد محلی کهگیلویه و بویراحمد سرمایه گذاری شده است.
وی بیان کرد: یکی از اولویت‌های مهم این صندوق در سال جاری ایجاد صندوق های خرد محلی در مناطقی است که تاکنون از مزایای این طرح بهره مند نشده اند.
ناصری اظهار کرد: کمک به معیشت خانواده های روستایی، دسترسی آسان زنان روستایی به تسهیلات ارزان قیمت از مزایای این طرح است.
سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این تسهیلات بصورت خودگردان با تشکیل گروه های کوچک اشتغالزایی در زمینه مختلف به متقاضیان پرداخت می شود.
برنامه ریزی برای راه اندازی ۱۰۷ صندوق خرد محلی جدید
سرپرست صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: براساس تفاهم نامه ای که به تازگی بین این صندوق و بسیج سازندگی استان منعقد شده ۱۰۷ صندوق خرد محلی جدید در استان راه اندازی می شود.
ناصری افزود:به هر صندوق تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان وام با سود کم و دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه پرداخت می شود.
با وجود این تلاش ها می توان با آموزش فنون بازاریابی زمینه فروش محصولات تولیدی اعضای صندوق های خرد محلی کهگیلویه و بویراحمد را فراهم کرد.

نمونه های موفق صندوق های خرد محلی در کهگیلویه و بویراحمد
یکی از مجریان صندوق های خرد محلی شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۸۰ نفر در قالب صندوق خرد محلی شهر پنج هزار نفری بوستان در حال فعالیت اقتصادی هستند.
ابراهیم بیاتی افزود: اعضای صندوق خرد محلی شهر بوستان با دریافت وام در زمینه زنبورداری و باغداری فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: صندوق خرد محلی بوستان چند سالی است که منجر به درآمدزایی برای ۵۵ زن و ۲۵ مرد شده است.
مجری یک صندوق خرد محلی در روستای ماهور باشت از توابع شهرستان گچساران گفت: راه اندازی صندوق خرد محلی در این روستا منجر به درآمدزایی از طریق تولید صنایع دستی برای ۲۰ بانوی هنرمند شده است.
لیلا جاویدی با اشاره به اینکه فعالیت صندوق خرد محلی روستای ماهور باشت از سال گذشته آغاز شده تاکید کرد: راه اندازی کسب و کار خانگی در زمینه های گلیم بافی،قالی بافی و خیاطی افزون بر کمک به درآمد خانواده آنان باعث نشاط روحی زنان نیز شده است.
یکی دیگر از مجریان صندوق های خرد محلی در روستای چنگلوا از توابع شهرستان کهگیلویه می گوید: چند سال پیش با اخذ وام از صندوق کارآفرینی امید با خریداری سه راس اقدام به درآمدزایی از طریق تولید و فروش شیر کرده است.
مرتضوی تاکید کرد: تصمیم گرفته یک مجتمع گاو ۳۰۰ راسی راه اندازی کند که این اقدام ۱۰ فرصت شغلی جدید ایجاد می کند.
وی با اشاره اینکه سازه مورد نیاز این واحد صنعتی آماده شده و این طرح با ۹ میلیارد تومان سرمایه گذاری دهه فجر امسال بهره برداری می شودعنوان کرد: گاوداری صنعتی روستای چنگلوا با هفت میلیارد تومان وام بانکی و ۲ میلیارد تومان سرمایه شخصی راه اندازی خواهد شد.
کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آن در یکهزار و ۷۰۰ روستای استان سکونت دارند.

آدرس کوتاه شده: