سه شنبه, ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۴۵ ۹۵۱
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

حمایت صندوق کارآفرینی امید از 72 هزار طرح کارآفرینی و اشتغال زایی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صندوق بیش از ۸۵هزار میلیارد ریال به کارآفرینان در زمینه‌های مختلف عمدتا در مناطق روستایی و محروم کشور پرداخت شده‌ است.

حمایت صندوق کارآفرینی امید از 72 هزار طرح کارآفرینی و اشتغال زایی

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید؛ نعمت‌اله رضایی در نشست با اصحاب رسانه بیان کرد: بر اساس این 72000 طرح کارآفرینی و اشتغال زایی، ۲۱۴هزار شغل پایدار ایجاد شده است که تمامی این افراد در سامانه رصد ثبت شده‌اند.

او با تشریح سیاست‌های صندوق، گفت: صندوق کارآفرینی امید سابقه‌ای ۳۰ساله دارد و حوزه فعالیت آن حمایت از طرح‌های خرد، کوچک، متوسط و معیشت‌محور با محوریت مناطق روستایی و محروم است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر تلاش صندوق بر حمایت از طرح هایی که ویژگی‌های زنجیره‌ای دارند افزود: تمام سعی صندوق بر این است که تسهیلات را به صورت نظارت‌شده پرداخت کند.

رضایی با اعلام اینکه ۳۲درصد از طرح‌های اشتغال‌آفرینی صندوق مربوط به بانوان است و ۴۷درصد از شاغلان در شغل‌های ایجاد‌شده نیز بانوان هستند اظهار داشت: تأثیر این طرح‌ها هم در اشتغال و هم در تولید ناخالص داخلی بسیار بالاست.

او اشاره به اینکه پذیرش طرح‌ها در صندوق بر اساس تفاهم با دستگاه‌های اجرایی است ادامه داد: بیش از ۹۸درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغال‌زا اختصاص پیدا می‌کند و بر این اساس ۳۴ درصد در بخش کشاوری، ۲۶ درصد صنعت و معدن و ۵۰ درصد در بخش خدمات تسهیلات اعطا شده است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: فعالیت‌های صندوق باید متناسب با سند تحول دولت و برنامه‌های پنج‌ساله پیش برود، بنابراین سند تحول دولت را بررسی و کلیدواژه‌های متناسب با فعالیت صندوق را استخراج شده است؛ به نحوی که در هم اکنون برنامه‌های خود را متناسب با آن عملیاتی می‌شود.

رضایی با تاکید بر اینکه اختیار استان‌ها در دولت سیزدهم شش‌درصد افزایش پیدا کرده و تضامین نیز بسیار سهل شده است گفت: با تسهیل در ضمانت ها صندوق برای هر ۱۵۰ میلیون تومان یک ضامن کارمند دریافت می کند.

احیای ۳۵۷ طرح نیمه تمام

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بلاتکلیف در کشور زیاد است، گفت: در نهضت احیا طرح‌های نیمه‌فعال و غیر‌فعال شناسایی شدند و در قالب آن، صندوق کارآفرینی امید، هزار طرح را برای احیای فعالیت مورد حمایت قرار می‌دهد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید در جریان اجرای نهضت احیا، ۳۵۷ طرح را احیا و ۶۲۴میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت کرده که موجب ایجاد ۸۰۰۰ شغل و بازگشت ۲۷۰۰میلیارد تومان سرمایه به بازار کار شده است.

رضایی ادامه داد: از محل تبصره 18 قانون بودجه، برگشت منابع این تبصره در سنوات گذشته، فروش اموال و اشتغال روستایی، در لایحه بودجه۱۴۰۲، صد هزار میلیارد تومان امکان پرداخت تسهیلات برای طرح های خرد در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: اگر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را با ضریب ۲ در کنار سایر تسهیلات در نظر بگیریم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده به طرح های خرد و اشتغالزایی اختصاص می یابد که این امر باعث ایجاد اشتغال و ساماندهی طرح های خرد می شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به اختصاص ۳۱ همت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در استان‌ها گفت: از محل تبصره ۱۸ بودجه، مبلغ ۳۱هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم هر استان هزارمیلیارد تومان است.

رضایی با اشاره‌ای به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته نظام بانکی ۳هزار همت تسهیلات و صندوق امید ۵ همت پرداخت کرده است.

او با اشاره به اینکه سه هزار صندوق خرد محلی در سراسر کشور تشکیل شده است گفت: پنج هزار و ۵۰۰ صندوق خرد محلی را در روستاهای کشور مورد حمایت قرار داده ایم.

تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین از تغییر نام صندوق کارآفرینی امید به صندوق‌ «پیشرفت و عدالت» از سال آینده خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور در سفرهای استانی بحثی تحت عنوان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها را مطرح کردند که این صندوق به مرجعی برای پرداخت تسهیلات خرد به تمامی طرح‌ها تبدیل خواهد شد.

رضایی با اشاره به اینکه این صندوق مرجعی برای پرداخت تسهیلات خرد با هماهنگی شورای عالی کار می شود افزود: بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تغییر عنوان صندوق پیش‌بینی شده و لذا از سال آینده با نام جدید «عدالت و پیشرفت» فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع:
آدرس کوتاه شده: