شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۰۹ ۷۳۰
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

چتر حمایت صندوق کارآفرینی امید بر فعالیت ایده‌های نو؛

۷۰ هزار طرح کسب و کار با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی حمایت می‌شوند

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گفت: امسال بیش از ۷۰ هزار طرح کسب و کار خرد، کوچک و متوسط با منابعی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان مورد حمایت این صندوق قرار می‌گیرند.

۷۰ هزار طرح کسب و کار با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی حمایت می‌شوند

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید به نقل از خبرگزاری آنا، نعمت‌الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با حضور در خبرگزاری آنا، علاوه بر بازدید از تحریریه در نشستی به سوالات خبرنگار آنا پاسخ داد.

سال‌های اخیر برنامه‌های حمایتی و ادبیات پیرامونی کسب و کار‌های خرد در کشور‌های گوناگون جهان با ساختار اقتصادی متفاوت رشد چشمگیری داشته است. این کسب و کار‌ها با اهداف کاهش فقر، کمک به افزایش تولید کالا و خدمات منطقه‌ای و مقابله با بیکاری در سیاست گذاری کشور‌ها جایگاه درخوری یافته است.

صندوق کارآفرینی امید بر اساس رویکرد جدید حمایت از کسب و کار‌های خرد بازارمحور با روش تأمین مالی خرد وظایف مهم و مغفول مانده‌ای را در زنجیره حمایت‌های دولتی از تولید در بخش خصوصی بر عهده دارد.

در همین راستا نعمت الله رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید توضیحاتی را در پاسخ به سوالات خبرنگار آنا مطرح کرد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

آنا: در رابطه با ماهیت صندوق و اینکه چقدر می‌تواند در بخش کارآفرینی نقش آفرین باشد و تا سال ۱۴۰۲ چقدر توانسته این موضوع را پوشش دهد، توضیح دهید.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: صندوق کارآفرینی از نظر ماهیت حقوقی یک مؤسسه عمومی غیردولتی است. به عبارتی به عنوان صندوق از هیچ منبع دولتی و بودجه دولت استفاده نمی‌کنیم و متناسب با سرمایه‌ای که داریم، منابعی را که بخش دولتی و غیردولتی داشته باشند در صندوق قرار می‌دهند، اهرم می‌کنیم و تسهیلات را به بخش خصوصی و کسب و کار‌های خرد، کوچک، متوسط و معیشت محور در سراسر کشور با اولویت مناطق محروم و روستایی پرداخت می‌کنیم.

کارگاه‌های خرد، کوچک و متوسط در همه جای دنیا در اشتغال به ویژه در کشور ما سهم بسزایی دارند. بیش از ۸۰ درصد شاغلان کشور در این کارگاه‌ها کار می‌کنند. کارگاه‌هایی که حداکثر شاغلان آن۵۰ نفر است. نکته بعدی اینکه ۶۴ درصد شاغلان ما در کارگاه‌های یک تا چهار نفر کار می‌کنند؛ بنابراین توجه به این کارگاه‌ها بسیار مهم است از باب اینکه کارگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، واحد تحقیق و توسعه و بازار مجزا ندارند و بخش دانش و آموزش دچار مشکل است، می‌طلبد توسط حاکمیت و دولت مورد حمایت قرار بگیرند و بحث جدی در کارگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، تأمین مالی است.

تأمین مالی از دو جهت برای این کارگاه‌ها مورد اهمیت است و در نحوه تأمین دچار مشکل است. اول اینکه این کارگاه‌ها در تأمین وسایل دچار مشکل هستند و دوم، معمولاً نمی‌توانند منابع و تسهیلات گران قیمت داشته باشند و به خاطر بقا مجبورند تسهیلات ارزان قیمت داشته باشند. صندوق کارآفرینی همواره به ویژه در دو سال اخیر تمام اهتمام خود را بر این گذاشته که بتواند حمایت حداکثری از این طرح‌ها داشته باشد.

سال گذشته بیش از ۴۰ هزار و ۸۰۰ کارگاه یا کسب و کار تسهیلات دریافت کردند

خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم به بیش از ۴۰ هزار و ۸۰۰ کارگاه یا کسب و کار خرد، کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کنیم. این تسهیلات زمینه اشتغال بیش از ۱۰۶ هزار نفری را ایجاد کرده است. سال گذشته دولت تعهد یک میلیون فرصت شغلی را داشت و خوشبختانه محقق شد. ۱۰۶ هزار از این مشاغل، این فرصت شغلی را به واسطه کسب و کار‌هایی که صندوق مورد حمایت قرار داده شده بود، به دست آوردند و این صندوق و صندوق‌های مشابه و منابع خرد بسیار در اقتصاد کشور و معیشت مفید است.

امیدواریم درسال جاری بتوانیم بیش از ۷۰ هزار طرح را با منابعی بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان مورد حمایت قرار دهیم. خودمان را تجهیز کردیم و تا پایان سال پیگیر هستیم. بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها منعقد شده، منابع را دریافت کنیم تا بتوانیم پرداخت‌ها را انجام دهیم.

آنا: چقدر از این کارآفرینان که برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند، مربوط به دانش‌بنیان‌ها می‌شود و اینکه صندوق چقدر می‌توانید این بخش را پوشش دهید.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به هیچ بخش اقتصادی و رسته و رشته و فعالیتی را در این زمینه نداریم. عمده بحث این است که باید منابع را به صورت اهرمی استفاده کنیم یعنی دستگاه‌های اجرایی باید منابع را با منابع ما اهرم کنند و پرداخت کنیم. تفاهم نامه‌ای را با معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم که در قالب آن خیلی از طرح‌ها مورد حمایت قرار گرفته است؛ اما یک اتفاق سیستماتیک در یکی دو سال اخیر در صندوق افتاده این است که ما به عنوان صندوق خودمان را مرجع تشخیص اینکه کدام فعالیت اقتصادی مورد حمایت قرار گیرد، قرار نمی‌دهیم.

طرح‌هایی به صندوق معرفی شوند که با سیاست‌های بخشی هم‌خوانی داشته باشند

اعتقاد بر این است که بخش‌های اقتصادی در کشور متولی دارند. بخش صنعت وزارت صمت است و وزارتخانه‌های تخصصی مسئول یک بخش هستند. قاعدتاً باید دستگاه بخشی از طرح‌ها را مشخص و در اختیار ما قرار دهد و صندوق ارزیابی اقتصادی را انجام دهد و بعد پرداخت تسهیلات صورت بگیرد. این فرآیند باعث شده که طرح‌هایی به صندوق معرفی شوند که اولاً با سیاست‌های بخشی هم‌خوانی لازم را داشته باشند و از طرف دیگر عمده طرح‌های ما که از طریق منابع مشترک تبصره ۱۸ و صندوق انجام می‌شود، چرخشی در استان و کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، دارند که بررسی می‌شود و سیاست منطقه و آمایش سرزمینی و منطقه‌ای در کنار آن قرار می‌گیرد.

تلفیق بخش و منطقه باعث می‌شود طرح‌هایی داشته باشیم که ضریب شکست آنها کمتر از یک و نیم درصد می‌شود. عمده طرح‌های صندوق با اینکه خرد هستند و با وجود اینکه ویژگی طرح‌های خرد، ناپایداری است؛ اما طرح‌های ما از پایداری بسیار بالایی برخوردار هستند.

بازپرداخت تسهیلات؛ دغدغه مؤسسات مالی

نکته جالب این است که یکی از دغدغه‌های مؤسسات مالی بازپرداخت تسهیلات است. سال گذشته نسبت تسهیلات غیرجاری صندوق ۱.۹ درصد بوده است یعنی عمده وام گیرندگان در موعد مقرر اقساط خود را پرداخت کرده اند و به‌رغم اینکه طرح‌های خرد، کوچک و متوسط هستند، یکی از بحث‌ها، تعهد افراد است و بحث دیگر کسب‌وکار فعال است که توانستند اقساط را پرداخت کنند.

آنا: بعد از اینکه تسهیلات به طرح‌های کارآفرین پرداخت می‌شود، نتیجه طرح‌ها ارزیابی می‌شود؟

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: متناسب با طرح‌هایی که داریم نظارت‌های سه ماهه، شش ماهه، ۹ ماهه و ۱۲ ماهه صورت می‌گیرد. سال گذشته بیش از ۳۵ هزار طرح را نظارت میدانی کردیم. تمام طرح‌هایی که صندوق به آن‌ها تسهیلات پرداخت می‌کند، از طرح‌های زیر ۵۰ تا بیش از ۴ میلیارد تومان طول و عرض جغرافیایی مشخص دارد.

سامانه «آگاه کارآفرین» چیست؟

سامانه‌ای به نام «آگاه کارآفرین» داریم و هر فرد ایرانی می‌تواند به آن سامانه مراجعه کند. سال گذشته به بیش از ۴۰ هزار و ۸۰۰ هزار طرح، تسهیلات پرداخت کردیم و در خصوص اینکه نقطه جغرافیایی تک تک این طرح‌ها و اینکه در چه بخش اقتصادی فعالیت می‌کند و وضعیت طرح به چه صورت است، اطلاع داریم.

آنا:‌ این بازه زمانی پرداخت وام به درخواست کنندگان چقدر طول می‌کشد؟

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید: وقتی محدودیت مالی وجود دارد، قاعدتاً محدودیت مالی صرفاً برای کارگاه‌های اقتصادی نیست و قطعاً مؤسسات مالی هم محدودیت منابع دارند. چنانچه محدودیت مالی برای مؤسسات مالی از جمله صندوق وجود نداشته باشد، این فرآیند سریع انجام می‌شود. اتفاق مناسبی که از سال جاری آغاز کردیم و خوشبختانه در بخشی از وام‌ها ادامه پیدا کرده و امیدواریم تا پایان تابستان بیش از ۹۸ درصد طرح‌های اشتغال‌زا را در این قالب بیاوریم، پرداخت تسهیلات به صورت غیرحضوری است. یعنی بدون مراجعه تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.

حداکثر دوره پرداخت وام چقدر است

طرح از طریق دستگاه اجرایی معرفی می‌شود، ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد، ضامن‌ها مدارک را در سامانه بارگذاری می‌کنند و افتتاح حساب به صورت آنلاین و برخط صورت می‌گیرد و تسهیلات هم به همان سبک و سیاق قابل پرداخت است. این فرآیند عملیاتی شده در قالب تفاهم‌نامه است. منابع تفاهم‌نامه از طریق دستگاه‌های اجرایی تأمین شده و حداکثر دوره پرداخت از شروع تا انتها حدود دو ماه است، مگر آنکه منابع دستگاه‌های اجرایی تأمین نشده باشد که طبیعی است باید منتظر بمانیم تا منبع به صورت مشترک تأمین شود و آن زمان پرداخت صورت بگیرد.

آنا: کف رقم تسهیلات پرداختی به کسب‌وکارها چقدر است؟

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید:‌ زمانی که می‌گوییم امسال قرار است ۷۰ هزار فقره تسهیلات با مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداخت کنیم؛ یعنی متوسط تسهیلات ما ۲۰۰ میلیون تومان است؛ اما از ۵۰ میلیون تا ۱۵ میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم و عمده تسهیلات پرداختی زیر ۴ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/

منبع:
آدرس کوتاه شده: