یکشنبه, ۱۴ آبان ۱۴۰۲ ۱۱:۳۲ ۳۲۱
طبقه بندی: اخبار ادارات شهرستان ها
چچ

استان مازندران میزبان رویداد هم‌اندیشی طرح روستای "نوفن"

بیست و سومین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی (روستای نوفن) به میزبانی ساری، در سالن استانداری مازندران برگزار شد.

استان مازندران میزبان رویداد هم‌اندیشی طرح روستای "نوفن"

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، در این رویداد که با حضور مدیران استانی و شرکت های دانش بنیان برگزار شد، محمدصادق حسنی مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید به معرفی طرح روستای نوفن پرداخت و گفت: این طرح با هدف انتقال فناوری به کسب و کارهای روستایی ست و در این نشست نیز ظرفیت های تولید و فناوری و همچنین مسائل و چالش های موجود، مطرح و بررسی می شود.

حسنی تشکیل کار گروهی با عنوان کارگروه امور دانش بنیان و رفع موانع کسب و کارهای روستایی، برای بررسی و رفع مسائل و چالش های موجود را یکی از اقدامات مهم این جلسه برشمرد و گفت: مقرر شد این کارگروه ظرفیت های کسب و کار روستایی استان را بررسی کنند و راه های توسعه آن و چشم انداز آینده استان را ترسیم نمایند و در نهایت، صندوق کارآفرینی امید، با تامین مالی به توسعه کسب و کار روستایی کمک خواهد کرد.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۵۵ طرح با مبلغی بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان در تعداد ۷۲۰ شرکت دانش بنیان شناسایی شدند.

وی بیان کرد: در این جلسه، شرکت ها، فناوری های خود در حوزه کسب و کار روستایی را انتقال دادند و زمینه های تامین مالی آن کسب و کارها نیز مشخص شد. همچنین چالش های شرکت های دانش بنیان استان از جمله کسب مجوزها و دریافت تسهیلات مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این شرکت ها مدله ای الگویی را در روستاهایی که قابلیت اجرایی در قالب طرح ارائه دهند تا پس از بررسی در دستور کار قرار گیرد و بررسی شود.

خیریان پور معاون اقتصادی استاندار مازندران نیز در این نشست گفت: انتظار داریم این جلسات گسترش یابد و ما نیز در مواقع ضرورت حمایت می کنیم تا این طرح به بهترین وجه در استان اجرا شود. پیشنهاد می دهیم این مهم را در مسیر توانمندی ۷۰۰ روستا بیاوریم.

وی با بیان اینکه حوزه گیاهان دارویی مهم و یکی از ظرفیت های بزرگ استان است و بنیاد برکت در این حوزه تلاش خوبی دارد. حدود ۳۰۰ هکتار در استان هدف گذاری شد و بیش از ۷۰۰ گونه، بهترین نوع گیاهان دارویی در مناطق مختلف استان داریم از اینرو یکی از برنامه های اولویت ما توسعه کشت گیاهان دارویی است.

معاون اقتصادی استاندار تصریح کرد: ممکن است برخی مسئولان و تولید کنندگان از چنین ظرفیت هایی بی اطلاع باشند و اقدام به خرید مواد اولیه گیاهان دارویی از استان های دیگر کنند در حالی که همه آن ها در این استان موجود است.‌ در چنین شرایطی نیاز به ایجاد مراکز جمع آوری و اطلاع رسانی کافی داریم.

وی بر گسترش اقتصاد روستاها در حوزه های مختلف با رونق تولیدات بومی، تاکید کرد و گفت: با ایجاد شبکه می توان مسائل فروش محصولات روستائیان را مرتفع ساخت.

معاون اقتصادی استاندار تصریح کرد: ایجاد فناوری های نوین در روستاها می توانند در تولید، بسته سازی، مولد سازی و صادرات محور کردن ارتقای کیفیت تولید، موثر باشد و در نهایت، ارتقای رشد اقتصادی و پایین آمدن نرخ بیکاری را منجر شود و این نیاز به تبادل نظر و تبادل فکری دارد.

حاتمی مدیر صندوق کارآفرینی امید استان مازندران هم گفت: در دولت سیزدهم در ۵۳۰ روستا بیش از ۲ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم که منجر به مهاجرت معکوس جوانان شد.

او بیان کرد: از سال ها قبل روستای نوفن را در قالب طرح هایی چون گلخانه های هوشمند، کشت نوین مرکبات مثل روستای خرما کلا و گلخانه ای پیاده سازی کرده بودیم اما امروز به صورت هدف دار با همکاری پارک علم و فناوری استان و معاونت اقتصادی استانداری اجرایی کردیم.

در پایان این جلسه، مقرر شد ضمن شناسایی و انتخاب روستاهای هدف و طرح های کسب و کاری مناسب برای اجرای طرح نوفن، با ایجاد تعامل و همکاری بین شرکت های دانش بنیان، دستگاه های اجرایی و صاحبان کسب و کارهای روستایی، موجبات ارتقاء کسب و کارها فراهم شود.

منبع:
آدرس کوتاه شده: