چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۲۱ ۵۴۳
طبقه بندی: اخبار سازمان
چچ

آب های شور، راه اشتغالی جدید برای بیش از چهل نفر در بوشهر

همت یک جوان بوشهری در راه اندازی یک مجموعه پرورش جلبک و کشاورزی با آب های شور، مسیر اشتغالزایی نوین را برای روستائیان در شهرستان دشتستان استان بوشهر هموار کرد.

آب های شور، راه اشتغالی جدید برای بیش از چهل نفر در بوشهر

به گزارش روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، تمجیدی سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان بوشهر در این باره گفت: این مجموعه در زمینه توسعه و ترویج کسب ‌و کارهای زیست فناورانه در مناطق کم‌برخوردار و روستایی فعالیت خود را آغاز کرده و با دریافت تسهیلات ارزان قیمت کار خود را توسعه داده است.

تمجیدی تصریح کرد: صندوق کارآفرینی امید برای این مجموعه دانش بنیان و زنجیره شکل گیری آن، 57 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کرده است.

او ادامه داد: از این مبلغ، 25 میلیارد ریال به کارآفرین برای راه اندازی شرکت فرآوری محصولات تولیدی از جلبک پرداخت شده و 32 میلیارد ریال نیز به 40 نفر از افراد زیر مجموعه برای تولید جلبک خام در قالب تسهیلات هر نفر 800 میلیون ریالی در نظر گرفته شد.

سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان بوشهر با تاکید بر اینکه خلیج‌فارس به‌عنوان سومین خلیج بزرگ جهان، از دیرباز سفره‌ای رنگارنگ از نعمت‌های الهی برای حاشیه‌نشینان خود بوده است گفت: توجه ویژه به ظرفیت های موجود در این آبراهه و بهره‌مندی از پرورش و صید آبزیان و جلبک‌ها می‌توان در مسیر رونق اقتصاد مبتنی بر دریا را هموار ساخت.

جاوید اسفندیاری کارآفرین این مجموعه نیز گفت: زیست‌فناوری دریا یک زمینه علمی تقریباً نوظهور و پرکاربرد در بین تکنولوژی‌های روز دنیا وراهکار میان‌رشته‌ای برای محققان و پژوهشگران است تا برای تولید ثروت و خدمات از منابع بیکران دریایی استفاده ببرند.

او با اشاره به اینکه جلبک‌ها یا همان گیاهان آبی بخش بسیار مهمی از اکوسیستم آبی خلیج‌فارس هستند بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت جلبک‌ها که بعضی آن را طلای سبز هم نامیده‌اند، قابلیت ‌کشت با آب‌شور، تحمل دمای بالای محیط و عدم نیاز به زمین حاصلخیز است.

اسفندیاری اظهار داشت: مدل این کسب‌وکار برپایه مردم است؛ در واقع تولید این محصولات مبتنی بر تولیدات مردم در روستاست که به عنوان نمونه یک مجتمع ۵۰ واحدی پرورش جلبک در روستای دهرود سفلی راه اندازی و به بهره برداری رسیده است که با شناسایی و آموزش این افراد جلبک پرورش یافته از آنان خریداری می شود و برای فرآوری وارد مجموعه می شود.

او با بیان اینکه در این مجموعه، جلبک اسپیرولینا با گرید غذایی و آرایشی تولید می شود تصریح کرد: این مجتمع کشت و پرورش جلبک روستایی ظرفیت تولید ماهیانه یک تن زیست‌توده دارویی اسپیرولینا را در خود دارد.

اسفندیاری گفت: بخشی از این تولیدات به شرکت‌های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی عرضه شده و بخش دیگر آن در کارگاه مرکزی این مجموعه به سرم تقویت ریشه مو، سرم جوان‌ساز پوست صورت، ماسک روشن‌کننده صورت، نان مکمل غذایی اسپیرولینا، کوکی پروتئین پلاس اسپیرولینا و یک نوشیدنی فراسودمند از عصاره این جلبک تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:
آدرس کوتاه شده: